Strona głównaInternetCo Polacy robią w Internecie?

Co Polacy robią w Internecie?

Coraz więcej Polaków wykorzystuje internet do wymiany dóbr i usług. Przynajmniej raz kupiła coś w ten sposób ponad połowa ogółu dorosłych, a sprzedała blisko jedna czwarta – wynika z badania zrealizowanego przez CBOS. Od ubiegłego roku wzrosła liczba osób regularnie kupujących przez internet.
Co Polacy robią w Internecie? [© Syda Productions - Fotolia.com] Relatywnie najwięcej kupujących w sieci jest wśród internautów mających od 25 do 34 lat (55%) i od 35 do 44 lat (52%), a najmniej wśród najstarszych (28%) i najmłodszych użytkowników (36%). Zakupom za pośrednictwem sieci sprzyja ponadto dobra sytuacja materialna badanych (54%); źle sytuowani rzadziej nabywają coś w ten sposób (22%).

Artykuły najchętniej kupowane za to odzież i obuwie, zabawki i artykuły dziecięce, sprzęt elektroniczny oraz książki – drukowane, e-booki, audiobooki. Relatywnie często nabywane są również artykuły motoryzacyjne, kosmetyki, a także bilety lotnicze, kolejowe lub autobusowe oraz sprzęt sportowy. Nieco rzadziej są to multimedia: programy i gry komputerowe, muzyka i filmy, a także dostęp do usług lub treści oraz leki i żywność. Poza wymienionymi produktami niektórzy kupili w sieci elementy wyposażenia mieszkania lub wystroju wnętrz, materiały budowlane, artykuły ogrodnicze, artykuły dla zwierząt, biżuterię, a także opłacili w ten sposób hotel oraz bilety na koncert lub do kina.

E-banki coraz bardziej popularne

Nadal przybywa użytkowników . Stanowią oni obecnie niemal siedmiu na dziesięciu internautów (69%), czyli 44% ogółu dorosłych. Z internetowych usług bankowych najczęściej korzystają internauci mający od 25 do 34 lat (80%), najlepiej wykształceni (87%), zadowoleni ze swojej sytuacji materialnej (73%), uzyskujący dochody na osobę w gospodarstwie domowym powyżej 1400 zł (83%). S

Co trzeci pobiera programy, filmy czy muzykę

Pobieranie z sieci darmowych programów, muzyki i filmów deklaruje niespełna jedna trzecia internautów (30%), czyli 19% ogółu badanych. Najczęściej są to najmłodsi użytkownicy (49%). Malejąca popularność tego sposobu pozyskiwania treści (warto zauważyć, że w ubiegłej dekadzie pliki pobierało więcej internautów niż w obecnej, a to, że odsetek ten wśród ogółu badanych utrzymuje się na mniej więcej stałym poziomie, wynika z dynamicznego przyrostu liczby internautów w tym okresie) jest związana ze zmianąspecyfiki internetu, na którą wpłynął ogromny wzrost prędkości transmisji danych w ostatnich latach. Większość takich materiałów, jak muzyka i filmy to obecnie media strumieniowe, ich oglądanie czy słuchanie nie wymaga ściągania.

Telewizja w internecie

Jedna trzecia dorosłych, tj. co drugi internauta (50%, o 3 punkty procentowe więcej niż rok temu) ogląda w sieci telewizję, filmy, seriale oraz inne materiały wideo. Widzów online zaczęło zauważalnie przybywać pod koniec ubiegłej dekady, kiedy to szybsze połączenia umożliwiły komfortowe oglądanie w sieci. Relatywnie najwięcej jest ich wśród młodszych internautów, zwłaszcza najmłodszych (76%), z kolei wśród mających 55 lat i więcej stanowią oni mniej niż jedną trzecią. Względnie stabilny pozostaje odsetek osób słuchających radia przez internet. Stanowiąone blisko jedną trzecią korzystających z sieci (31%, o 3 punkty procentowe mniej niż rok temu), czyli 20% ogółu badanych. W ten sposób zauważalnie częściej radia słuchają młodsi niż starsi internauci.

Fotografie nie dla seniorów

Zrobione przez siebie zdjęcia lub filmy zamieszcza w sieci więcej niż jedna czwarta internautów (28%), czyli 18% ogółu dorosłych. Tworzenie i udostępnianie tego typu materiałów jest przede wszystkim domeną młodszych użytkowników, mających nie więcej niż 34 lata, z kolei wyraźnie rzadziej deklarują je starsi internauci, zwłaszcza powyżej 64 roku życia.

Blogują młodzi

czyta jedna piąta dorosłych Polaków, czyli co trzeci internauta (34%). Od ubiegłego roku grupa ta nieco się zwiększyła. Wprawdzie pod względem czytelnictwa blogów wyróżniają sięin plus najmłodsi, a in minus najstarsi internauci, jednak wśród pozostałych użytkowników aktywność ta cieszy się względnie zbliżoną popularnością. Wyższe wykształcenie nie odgrywa tu istotnej roli, tak jak w przypadku czytelnictwa prasy online. Co więcej, można nawet zauważyć, że blogi częściej odwiedzają osoby z wykształceniem średnim niż wyższym (38% wobec 33%). Najczęściej czytają je ci, którzy mają wykształcenie gimnazjalne (48%), jednak w tym przypadku jest to funkcją wieku.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć