28-07-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Polacy nie przepadają za łańcuszkami i potępiają zamieszczanie wirusów na stronach WWW i w e-mailach - pokazują przeprowadzone na zlecenie Netii badania zachowań polskich internautów. Wbrew powszechnej opinii, przeszkadza im również brak dbałości o poprawny i kulturalny język w internetowych dyskusjach i materiałach.
Aż 98 procent respondentów badania zdecydowanie negatywnie oceniło zamieszczanie wirusów i programów szpiegujących w elektronicznej korespondencji i na stronach internetowych. Internauci nie akceptują również pojawiających się w sieci oszczerstw i pomówień wobec osób prywatnych (88 procent). Internauci potępiają również umieszczanie bądź rozsyłanie niesprawdzonych lub mylących informacji, dotyczących medycyny i leków (86 procent) oraz umieszczanie danych osobowych i zdjęć bez zgody zainteresowanych (85 procent).
Wielu respondentów za zdecydowanie negatywne zjawisko uznało zamieszczanie mogących wprowadzić w błąd informacji o produktach (75 procent), usługach oraz danych encyklopedycznych (66 procent). Wielu internautów zetknęło się z nieprawdziwymi informacjami, zamieszczanymi w internecie, dotyczącymi znanych osób, jak i innych dziedzin codziennego życia. Aż 58 procent respondentów spotkało się z nieprawdziwymi informacjami na temat osób z show-biznesu i sportowców, 52 procent - na temat polityków. W przypadku produktów i usług odsetek wyniósł 38, zdrowia i urody - 28, a ekonomii i finansów - 23 procent.
Zachowania oceniane najbardziej negatywnie nie są jednak uważane za bardzo częste. Najczęściej spotykamy się z rozsyłaniem materiałów promocyjnych (88 procent), brakiem polskich znaków (68 procent), czy też błędami ortograficznymi i interpunkcyjnymi (63 procent). Z wirusami często ma do czynienia „jedynie" 39 procent respondentów, 30 procent nie przekracza również odsetek osób często znajdujących nieprawdziwe, bądź mylące informacje z różnych dziedzin. Liderem w zestawieniu zjawisk uciążliwych (opracowanych na zasadzie iloczynu częstości występowania i budzenia negatywnych odczuć) są popularne „łańcuszki", a tuż za nimi znajduje sie umieszczanie w Internecie treści niezgodnie z zasadami polskiej ortografii i interpunkcji. Za szczególnie drażniące Polacy uznają również rozsyłanie niezamówionych materiałów promocyjnych oraz umieszczanie wulgaryzmów w internetowych wypowiedziach.