Strona głównaInternetE-handel dźwignią handlu?

E-handel dźwignią handlu?

Polacy polubili sklepy internetowe. Według badań przeprowadzonych w sierpniu 2011 przez firmę Euromonitor International, rodzimy rynek e-commerce wraz z serwisami aukcyjnymi wart jest już ponad 17 mld zł i wciąż rośnie. Sprzyja temu łatwość dokonywania zakupów, niskie ceny oraz coraz lepsza obsługa klienta.
E-handel dźwignią handlu? W skali rocznej Polskie sklepy internetowe rosną średnio o 35 procent. Według szacunków firmy eMarketer, w 2009 roku Polska plasowała się na 12 miejscu pod względem wydatków na zakupy w sieci w Europie. Niedoścignieni nadal są Brytyjczycy, Niemcy i Francuzi. Według CBOS, ponad połowa dorosłych Polaków korzysta z Internetu. Tendencja ta jest rosnąca. Natomiast szacunki TNS OBOP z 2011 mówią, że co drugi użytkownik sieci w ciągu ostatnich 6 miesięcy dokonał zakupu w sieci. Według różnych źródeł, w 2010 roku liczba e-sklepów w Polsce przekroczyła 20 tysięcy. Z kolei Millward Brown SMG/KRC po badaniach z końca 2011 roku informuje, że Polacy w sieci najchętniej kupują książki, filmy i muzykę, choć stale rosną zakupy sprzętu elektronicznego i odzieży.

Paypal czy za pobraniem?

Wraz z pojawieniem się handlu elektronicznego zmieniły się przyzwyczajenia konsumentów. E-sklepy wprowadziły udogodnienia, na które większość tradycyjnych placówek nie mogłą sobie pozwolić. Dostępność towaru 24 godziny na dobę, szybkość transakcji, bezgotówkowe rozliczenie, różne formy płatności (przelew, karta). Od pewnego czasu można zauważyć zmniejszanie się popularności "tradycyjnej" metody płatności "za pobraniem" na rzecz elektronicznych metod. Mimo, że pobranie wydaje się najbezpieczniejszym dla klienta modelem płatności, zaufanie do sklepów rośnie na tyle, że coraz częściej wybieramy różne formy płacenia "z góry". Konsumenci zdają sobie sprawę z tego, że właściciele sklepów nie ryzykują, by oszukać klienta z prostej przyczyny: jeden błąd, a informacja trafia do rzeszy Internautów, co w konsekwencji może przełożyć się na zwyczajne „zmiecenie” e-sklepu z wirtualnego rynku. Klient nie musi wychodzić z domu, by dobrze zarówno poznać towar i opinię na temat sklepu.

Duża konkurencja wśród e-sklepów sprawia, że prześcigają się one w promocjach i zniżkach dla klientów. I z reguły ceny towarów w sklepach internetowych są niższe niż u tradycyjnego sprzedawcy. Oczywiście nie oznacza to, że w najbliższym czasie sklepy tradycyjne zaczną wymierać. Ich właściciele coraz częściej swoją działalność prowadzą także w Internecie, wystawiają tam dodatkowo swoje towary, dopełniając w ten sposób tradycyjną działalność.

Zapytaj e-sprzedawcę

Udogodnieniem dla kupujących w e-sklepie jest relacja sprzedający – kupujący. Dzisiaj kontakt nie ogranicza się jedynie do wysłania maila. E-sklepy coraz częściej oferują infolinię (0800…, 0801…), a ponad 40 procent z nich całość bądź część kosztów połączenia bierze na siebie. Komunikacja z klientem, oddalonym nawet o kilkaset kilometrów jest bardzo ważna.

Zadowoleni e-klienci

Według badań z 2011 roku przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia ponad 90 procent kupujących w Internecie jest zadowolonych z zakupów. Ponad 86 procent z nich zadeklarowało, że w przyszłości zamierza znów kupić coś przez sieć. Większość badanych było zadowolonych ze wszystkich etapów kupowania w ten sposób. Asortyment chwaliło ponad 95 procent osób, prezentację produktu na stronie ponad 93 procent, sposób zamówienia ponad 95 procent, dostawę towaru ponad 93 procent, a sam towar - już zakupiony - ponad 97 procent.


Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • EWST.pl
  • Kosciol.pl
  • Aktywni 50+
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Oferty pracy