05-09-2013
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Specjalnie zaprojektowane gry wideo mogą pomóc wyostrzyć umiejętności umysłowe, których ostrość stępia się wraz z wiekiem.
Opracowana przez uczonych wymaga od graczy ćwiczenia , tj. pogodzenia kilku rzeczy, które wymagają uwagi w tym samym czasie.
Gracze musieli utrzymać stałą prędkość „kierowanego" przez siebie samochodu na określonym pasie, a jednocześnie szybko i poprawnie zidentyfikować znaki, które błyskały na ekranie odciągając uwagę od jazdy.
W serii powiązanych eksperymentów naukowcy z University of California w San Francisco, wykazali, że zdolność do wielozadaniowości maleje wraz z wiekiem. Jednakże zdrowi seniorzy, którzy regularnie grali w gry wideo, byli w stanie „cofnąć czas". Po miesiącu praktyki mogli byli jeszcze skuteczniejsi w wielozadaniowości niż młodsi uczestnicy.
Badanie sugeruje, że wartość gier wideo może wykraczać daleko poza rozrywkę. Eksperci twierdzą, że gry wideo mogą nie tylko zażegnać mentalne deficyty, które przychodzą wraz z wiekiem, ale pomóc również w diagnostyce i leczeniu zaburzeń psychicznych.
Uczeni opracowują kolejne cztery gry, które stanowią wyzwanie dla różnych . Jak mówią ich autorzy, prawdopodobnie nie będą sprzedawane w sklepach, ale za jakiś czas mogą trafić do gabinetów lekarskich.
W badaniach wzięły udział 174 zdrowe osoby w wieku 20-80 lat. Około 30 osób w różnym wieku zagrało w grę NeuroRacer w celu oceny zdolności w zakresie wielozadaniowości. Pierwsze testy wykazały, że multitasking ulega osłabieniu wraz z wiekiem - osoby po dwudziestce tracili poziom wydajności o 28 proc. podczas robienia dwóch rzeczy na raz, podczas gdy u ludzi po trzydziestce odnotowywano już 39-procentowy spadek wydajności w takiej sytuacji.
Następnie badacze chcieli zobaczyć czy granie wpłynęło na poprawę poziomu wielozadaniowości. W tym celu wybrano 46 zdrowych seniorów w wieku 60 - 85 lat i przypisano ich do jednej z trzech grup: 16 osób grało w NeuroRacer przez godzinę dziennie trzy razy w tygodniu, 15 grało w wersję gry, która wymaga wykonania tylko jednego zadania na raz, a 15 pozostałych nie grało w ogóle. Po miesiącu seniorzy, którzy praktykowali wielozadaniowość na NeuroRacer, wykazali znaczną poprawę w porównaniu do swoich rówieśników w pozostałych dwóch grup. Spadek wydajności w multitasking poprawił się z 65 do 16 proc., więc osiągnął poziom lepszy niż cechujący 20 -latków.
Wyniki badań opublikowano w magazynie Nature.