05-04-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W Polsce jest 13 milionów Polaków po pięćdziesiątym roku. Z Internetu korzysta tylko 3 miliony osób w tym wieku. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wraz ze Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie" rozpoczęło ogólnopolską kampanię informacyjną „Polska Cyfrowa Równych Szans". Jej celem jest edukacja internetowa osób z pokolenia 50+.
![Internet dla seniorów z poparciem Lecha Wałęsy [© iceteastock - Fotolia.com] Internet dla seniorów z poparciem Lecha Wałęsy](http://www.senior.pl/Internet-dla-senior-w-z-poparciem-Lecha-Wa-sy_leadimg2b1942d210a721d263c07e66103fdb7a.jpg?1333710741)
Aktywność komputerowa w znaczący sposób wpływa na poprawę jakości życia oraz możliwości rozwoju w pracy. Internauci, osiągają wyższe zarobki, łatwiej znajdują pracę, częściej podnoszą kwalifikacje i awansują niż osoby nie korzystające z sieci. Coraz więcej firm rekrutuje pracowników wyłącznie przez Internet, coraz większa liczba imprez i wydarzeń kulturalnych ogłasza się tylko wirtualnie. Możliwości i umiejętności korzystania z sieci ma również przełożenie na działania obywatelskie i gospodarkę. Oznacza to, że brak wiedzy dotyczącej korzystania z powoduje społeczne wykluczenie.
Badanie „Pokolenie 50+. Pierwsze kroki w cyfrowy świat" przeprowadzone na zlecenie Stowarzyszenia „Miasta w Internecie" wskazuje, że z Internetu korzystają w Polsce przede wszystkim ludzie młodzi. Barierą nie jest jednak brak dostępu do Internetu czy nawet do sprzętu. Największy problem stanowi niski poziom wiedzy na temat korzyści związanych z korzystaniem z sieci.
Nie-internauci z grupy 50+: - to osoby, które mają styczność z Internetem i mimo, że z niego rzadko korzystają mają na jego temat wyrobioną (negatywną) opinię
- w większości boją się Internetu - zwracają uwagę i uogólniają pojedyncze przypadki negatywne (oszukanie przy zakupach, kradzieże danych, spam)
- bez problemu wyobrażają sobie świat bez Internetu, nie zauważają społecznych aspektów sieci.
- uważają, że kontakty z pomocą Internetu są gorszą i nienaturalną formą relacji międzyludzkich.
- korzystania z Internetu, ani świadomości praktycznych korzyści. Nie potrafią określić swoich celów, które chcieliby osiągnąć, ucząc się korzystania z internetu.
Internet sposobem na walkę z wykluczeniem Ministerstwo Administracji Cyfryzacji wraz ze Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie" zainaugurowało największą kampanię edukacji cyfrowej Polaków w historii Polski. Głównymi beneficjentami projektu „Polska Cyfrowa Równych Szans" mają być konkretni ludzie - „Latarnicy Polski Cyfrowej". Podstawowym założeniem kampanii w pierwszej połowie tego roku jest pozyskanie grupy 2600 „Latarników", którzy po przejściu specjalnych szkoleń będą promować i uczyć korzystania z Sieci w swoich lokalnych społecznościach.
- Chcemy zbudować grupę ponad 2600 aktywnych liderów działających lokalnie, lecz połączonych wspólną pasją. Poszukujemy ludzi, którzy będą umieć i chcieć pomóc innym w pokonaniu ich nieufności, obaw i barier psychicznych w zapoznaniu się praktycznymi korzyściami z poruszania się po cyfrowym świecie. Dziś już mamy prawie 1500 zarejestrowanych Latarników, a w najbliższych tygodniach ruszają dla nich szkolenia w całej Polsce - mówi Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie".
Ambasadorami kampanii Polska Cyfrowa Równych Szans są już między innymi: prof. Michał Kleiber, Jerzy Koźmiński, Danuta Hubner, Włodzimierz Cimoszewicz, Róża Thun. Dziś do grona popierających osób dołączył wybitny aktor Andrzej Grabowski. List z poparciem dla akcji przesłał również prezydent , który pisze że nie wyobraża sobie dziś życia bez internetu.