07-02-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Najnowsze wyniki globalnego badania Digital Life, przygotowanego przez agencję badawczą TNS reprezentowaną w Polsce przez TNS Pentor i TNS OBOP, pokazują, że konsumenci z rynków rozwijających się są tak bardzo zafascynowani możliwościami Internetu, że gdy uzyskują do niego dostęp, szybko wywiera on wyraźny wpływ na ich życie.
Choć w Polsce również dostrzegamy charakterystyczny dla Brazylii, Rosji, Indii i Chin wysoki poziom zaangażowania w wirtualną rzeczywistość, to pewne zachowania i postawy Polaków wskazują, że ich stosunek do Internetu zaczyna się i przypominać chłodniejszą postawę mieszkańców Europy Zachodniej czy Ameryki Północnej.
Podczas gdy rozwój infrastruktury otwiera rynki rozwijające się na cyfrową rzeczywistość, jej użytkownicy starają się jak najpełniej wykorzystać potencjał i tkwiące w niej możliwości, w czym często wyprzedzają kraje rozwinięte . Dostęp do świata online daje swoim nowym użytkownikom silne poczucie rozszerzania swoich horyzontów i wpływa korzystnie na poziom . We Francji i w Niemczech tylko 12% internautów zgodziło się ze stwierdzeniem, że Internet pomaga im wzmocnić pewność siebie, podczas gdy w Chinach, Indiach i Wietnamie podobnej odpowiedzi udzieliło odpowiednio: 42%, 52% i 55% badanych użytkowników sieci. Wskaźnik ten osiąga najwyższe wartości w Arabii Saudyjskiej, gdzie prawie czterech na pięciu użytkowników Internetu (79%) twierdzi, że dzięki sieci czują się pewniej. W Polsce także dostrzegamy dość silną relację pomiędzy poczuciem pewności siebie, a korzystaniem z Internetu - co trzeci polski internauta (33%) potwierdza pozytywny wpływ świata online w tym aspekcie.
Internauci z rynków rozwijających się dają wyraz tej nowo nabytej wierze we własne możliwości poprzez wyrażanie swojej w sieci – aż 44% użytkowników Internetu w Turcji regularnie, czyli przynajmniej raz w tygodniu, pisze własnego bloga, tak jak 43% internautów w Chinach i Meksyku oraz 39% w Indiach. W grupie rynków rozwiniętych podobnie wysokim odsetkiem mogą pochwalić się tylko Włochy, gdzie, 40% użytkowników sieci regularnie publikuje wpisy na swoim blogu, w porównaniu do np. 14% internautów w USA czy Wielkiej Brytanii. Polacy są znacznie bliżsi rynkom dojrzałym – w naszym kraju bloga systematycznie prowadzi 15% internautów.
Informacje te pochodzą z badania Digital Life – projektu badawczego zgłębiającego zachowania w Internecie (oraz ich przyczyny) 72 000 konsumentów z 60 krajów świata.