Strona głównaInternetInternetowe opinie: pomocne, ale nie zawsze prawdziwe

Internetowe opinie: pomocne, ale nie zawsze prawdziwe

Słowa mają olbrzymią moc, zwłaszcza w internecie. W wirtualnym świecie, w którym plotka porusza lawinę zdarzeń, a jeden negatywny komentarz może zdecydować o czyimś być albo nie być, opinia o produktach i usługach ma duże znaczenie. I to zarówno dla konsumentów, zastanawiających się nad wyborem najlepszego rozwiązania dla siebie, jak i dla pośredników sprzedających towary i usługi innych firm.
Internetowe opinie: pomocne, ale nie zawsze prawdziwe [© goodluz - Fotolia.com] Niezadowolony klient powie o swoich negatywnych odczuciach dziesięciu osobom, z których każda przekaże tę informację dalej, zadowolony... najwyżej dwóm. Podobnie wygląda kwestia pisania komentarzy i opinii. Nie zawsze się nam chce (chyba, że jesteśmy bardzo niezadowoleni), tymczasem taki komentarz ma olbrzymie znaczenie. Szczególnie ten negatywny, o ile nie jest zwykłym „hejtowaniem”, a popartą przykładami i wyjaśnieniami na dany temat.

Ufać czy nie ufać opiniom, czyli kto pisze komentarze w sieci?

Polacy lubią komentować różne wydarzenia w internecie. Tysiące opinii pod artykułami na „gorące” tematy mówią same za siebie. Większość komentarzy jest raczej negatywna. Socjologicznych przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. Jedni internauci chcą się wyżalić, inni dać upust emocjom, bo nie mogą tego zrobić gdzie indziej, kolejni natomiast nie zdają sobie do końca sprawy jak wielką siłę może mieć ich złośliwy komentarz. Polscy internauci w „hejtowaniu” nie ustępują niczym wirtualnym „trollom” zza granicy.

Warto jednak zadać sobie pytanie, kto właściwie tworzy opinie w sieci o produktach i usługach. Oczywiście klient, czasem sprzedawca zainteresowany podbiciem sprzedaży swoich towarów i usług, ale również jego konkurent. No właśnie. Niektórzy internauci boją się zaufać anonimowym opiniom, gdyż obawiają się o ich rzetelność. Skąd mają wiedzieć czy pochlebna opinia o jakimś nowym modelu telefonu czy jakość usług oferowanych przez dany hotel jest prawdziwa? Podobnie jest z negatywnymi komentarzami. Czy po drugiej stronie siedzi niezadowolony klient, czy raczej marketingowiec z konkurencyjnej firmy?

Czym się kierować w sytuacji, gdy nie wiadomo, kim może być autor komentarza? Specjaliści zwracają uwagę, że prawdziwa opinia jest merytoryczna i poparta konkretnymi przykładami, których próżno szukać na każdym kroku w internecie. Lakoniczne komentarze w stylu „super” czy „beznadzieja” niewiele mówią. Każdy mógł je napisać.

Opinia ratuje klienta przed złym wyborem

Warto czytać opinie. Niejednokrotnie negatywne komentarze o kiepskiej usłudze czy towarze, uchroniły kogoś przed . Dobrze jest czerpać z wiedzy innych oraz być mądrym przed a nie po szkodzie. Z drugiej strony, warto nie tylko czytać opinie, ale również je wystawiać, myśląc o sobie i innych użytkownikach, którym taki komentarz może pozwolić uniknąć nieudanych zakupów lub wyboru nietrafionej usługi np. hotelu z niskim standardem i jeszcze niższą jakością obsługi. Bez opinii innych osób zakupy mogą zmienić się w loterię, a urlop w koszmar.

Komentarz ważny dla pośrednika i sprzedawcy

Dla niektórych firm uzyskiwanie opinii od klientów jest bardzo ważną informacją. Dla Travelplanet.pl, który jest pośrednikiem wyjazdów turystycznych, opinie są niezwykle istotne. Pozwalają weryfikować , jakość ich obsługi, czy rzetelność samych touroperatorów, których oferty firma sprzedaje. Mając konkretną wiedzę, może ona reagować np. usunięciem takich hoteli ze swojej oferty lub rozwiązaniem umowy pośrednictwa z niesolidnym biurem podróży. Jednak według statystyk Travelplanet.pl, w minionym okresie letnim, opinie dodało tylko 5% turystów, którzy wyjechali na urlopy za ich pośrednictwem. To bardzo mało.

Skorzystałeś z oferty sklepu internetowego? Kupiłeś wycieczkę z biura podróży? Wyraź swoją opinię na temat jakości produktów i usług w ich serwisie. Szczególnie w sytuacji, gdy byłeś z czegoś niezadowolony. Jak inaczej otrzymasz lepszą ofertę, gdy sprzedawca lub pośrednik nie wie, że coś należałoby zmienić, poprawić lub usprawnić?

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • eGospodarka.pl
  • Kosciol.pl
  • Akademia Pełni Życia
  • Oferty pracy