29-12-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
SMS zachęcający do udziału w konkursie musi wyraźnie informować o organizatorach oraz kosztach i zasadach uczestnictwa. Podawanie nieprawdziwej ceny i sugerowanie pewnej wygranej stanowi łamanie prawa.
- Przedsiębiorstwa, które organizują konkursy SMS-owe, nie są organizacjami charytatywnymi – podkreśla w rozmowie z serwisem infoWire.pl Agnieszka Majchrzak z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Oznacza to, że za nawet ktoś musi zapłacić.
Wysłanie SMS-u wiąże się z kosztami. Jak sprawdzić ile zapłacimy? Jeżeli numer, pod który należy wysłać wiadomość, zaczyna się od 7, ceną będzie jego druga cyfra. Gdy natomiast numer rozpoczyna się od 9, cenę stanowić będą dwie kolejne cyfry.
Jeśli konsument uzna, że został oszukany, może zgłosić reklamację u swojego operatora i organizatora konkursu lub dochodzić praw na drodze sądowej.
- Jeśli dojdzie do sprawy w sądzie, to nie konsument ma wykazać, że został oszukany, ale organizator konkursu musi udowodnić, że nie wprowadził w błąd – mówi Agnieszka Majchrzak. Za nieuczciwe praktyki UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10% ubiegłorocznych przychodów.
Z roku na rok problemów z ubywa. Nieuczciwi przedsiębiorcy obawiają się konsekwencji, a konsumenci są coraz bardziej świadomi, że muszą zachować ostrożność, bo nie można wygrać nic za darmo.