30-04-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Spot promujący 10 lat Polski w Unii Europejskiej widzieli już chyba wszyscy. W ostatnich dniach niemal bez przerwy mówi się o przypadającej jutro, okrągłej rocznicy integracji ze Wspólnotą Europejską. To dobra okazja, żeby sprawdzić jak Polska dzisiaj prezentuje się na tle państw unijnych w kwestii dostępu do Internetu i aktywności w sieci? Czy naprawdę możemy określić nasze społeczeństwo mianem informacyjnego?
Zgodnie z danymi GUS, w 2013 roku 72 proc. wszystkich krajowych gospodarstw domowych miało do Internetu. W porównaniu do roku 2004 to wzrost o 46 proc.. Warto jednakże wspomnieć, że obecna średnia w Unii Europejskiej wynosi 79 proc. Przewodzą w tym zakresie takie kraje jak Luksemburg, Holandia, Dania i Szwecja, gdzie gospodarstwa domowe z dostępem do Internetu stanowią ponad 90 proc. ogółu. Najgorzej jest w Bułgarii, Grecji oraz Rumunii. Tam taki dostęp ma mniej niż 60 proc. gospodarstw.
Również poniżej średniej europejskiej plasuje się Polska w zakresie dostępu do Internetu szerokopasmowego. Trzeba jednak zaznaczyć, że od 2004 roku wartość ta ciągle rośnie. Spośród gospodarstw domowych posiadających dostęp do sieci, łącze szerokopasmowe w roku 2013 miało w Polsce 69 proc. z nich (średnia UE to 76 proc.).
Wraz ze wzrostem dostępu do sieci, rośnie także odsetek osób z Internetu regularnie. W 2013 roku w UE 72 proc. wszystkich użytkowników w wieku 16-74 lata logowało się do sieci minimum raz w tygodniu. W Polsce odsetek ten kształtował się na poziomie 60 proc. Dziesięć lat temu wynosił on natomiast zaledwie 22 proc.
Wśród najpopularniejszych aktywności w sieci dominuje obsługa poczty e-mail oraz wyszukiwanie informacji o produktach i usługach. Wśród innych czynności dokonywanych przez internautów wysoko plasuje się także realizacja drogą online usług bankowych, kontakt z instytucjami publicznymi oraz korzystanie z serwisów o tematyce związanej z turystyką. Od kilku lat rośnie także regularnie odsetek osób robiących zakupy w Internecie. Taki sposób nabywania produktów wybrało w Unii w minionym roku ogółem 38 proc. użytkowników, podczas gdy w Polsce 23 procent.
- Jak widać ogromnie ważnym aspektem są dla polskich Internautów zakupy online oraz , informacje na temat produktów dostępne w sieci. Koresponduje to ze wzrostem krajowego rynku e- commerce. Jest on bowiem odpowiedzią przedsiębiorców na rosnące zapotrzebowanie ze strony konsumentów, ale także sposobem walki z ogromna konkurencją – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365 NET - Dostęp i aktywność Polaków w sieci ciągle wzrasta. Funkcjonowanie z wyłączeniem rzeczywistości online staje się już bowiem praktycznie niemożliwe – dodaje.
Raport: Polska w Unii Europejskiej 2004- 2014, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa kwiecień 2014.
http://stat.gov.pl/