13-07-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Ponad połowa dorosłych Polaków korzysta z internetu. W tym roku po raz pierwszy w ciągu ostatnich dziecięciu lat nie odnotowaano jednak zwiększenia się liczby użytkowników - wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS. Nadal duża część dorosłych Polaków jest poza internetem i, jak wskazują deklaracje, w przypadku większości z nich ta sytuacja nie ulegnie zmianie w najbliższym czasie. W obszarze wykluczenia cyfrowego znajdują się przede wszystkim osoby starsze i słabiej wykształcone. Z internetu korzysta zaledwie co dziewiąty Polak w wieku 65 i więcej lat.
W ciągu ubiegłej dekady popularność w Polsce bardzo dynamicznie rosła. Obecnie korzysta z niego regularnie, tzn. przynajmniej raz w tygodniu, ponad połowa dorosłych Polaków (56%), czyli tyle samo, ile rok temu. Należy się spodziewać, że wzrost liczby użytkowników będzie już teraz następował stopniowo, nie tak spektakularnie, jak w ubiegłej dekadzie.
Wiek i wykształcenie to czynniki, które w największym stopniu wpływają na korzystanie z internetu. Najmłodsi nabywają kompetencji cyfrowych niezależnie od działania innych aspektów warunkujących umiejscowienie w strukturze społecznej. Stąd ich obecność w sieci jest niemal powszechna. Im , tym mniej wśród nich internautów. Z internetu korzysta zaledwie co dziewiąty Polak w wieku 65 i więcej lat. W przedziale wiekowym 55 - 64 lata z sieci korzysta już co trzecia osoba.
Z internetu korzystają niemal wszyscy dorośli mający wyższe wykształcenie i ponad dwie trzecie ankietowanych z wykształceniem średnim, a najrzadziej osoby z wykształceniem podstawowym. W zawodach, w których praca wiąże się z posiadaniem wyższego wykształcenia, używaniem komputera, korzystanie z internetu jest bardzo częste, natomiast rzadsze wśród pracowników fizycznych, zwłaszcza wśród rolników.
Internautami rzadziej są mieszkańcy wsi niż miast. W ostatnich latach można jednak zauważyć, że rozwarstwienie w tym względzie między wsią a miastem coraz bardziej maleje.
Prawie wszyscy internauci (97%) łączą się z siecią w domu. Ponadto niemal połowa (45%) korzysta z internetu w pracy lub w szkole, natomiast nieliczni (2%) – w kawiarenkach internetowych. Około jednej ósmej (13%) łączy się w jeszcze innych miejscach.
Co robimy w sieci?Od zeszłego roku wzrosła liczba kupujących przez internet. za pośrednictwem sieci deklaruje niemal trzy czwarte internautów (72%), czyli dwie piąte ogółu badanych (40%).
Coraz popularniejsza staje się. W ciągu miesiąca poprzedzającego badanie trzy piąte internautów (60%), czyli blisko dwie piąte ogółu badanych, obsługiwało swoje konto bankowe przez internet. Co trzeci internauta (33%), czyli jedna piąta ogółu, pobiera z sieci darmowe programy, muzykę, filmy. Do pobierania plików z sieci wyraźnie częściej przyznają się internauci niż internautki (40% wobec 26%), a także najmłodsi użytkownicy (69%) Z treści lub usług dostępnych za opłatą, takich jak archiwa gazet, członkostwo w serwisach, korzysta co dziesiąty internauta (9%).
Zamieszczanie w internecie zrobionych przez siebie zdjęć lub materiałów wideo deklaruje jedna piąta użytkowników (18%), czyli jedna dziesiąta ogółu badanych. Własne materiały stosunkowo częściej zamieszczały internautki niż internauci (23% wobec 14%), a ponadto także najmłodsi użytkownicy sieci (40%).
Niemal jedna trzecia internautów (29%) – około jednej szóstej wszystkich badanych – czyta blogi, a co dwudziesty (5%) deklaruje prowadzenie lub własnej strony internetowej. Kobiety częściej niż mężczyźni czytają blogi (33% wobec 26%), natomiast nieznacznie rzadziej je prowadzą (4% wobec 7%). Czytelnictwo tego typu stron jest ponadto wyraźnie bardziej popularne wśród najmłodszych użytkowników (45%).
W ciągu miesiąca poprzedzającego badanie niemal połowa internautów (47%) porozumiewała się przez komunikatory tekstowe. W ostatnich latach ich popularność nieco zmalała. Względnie stabilny jest natomiast odsetek prowadzących online rozmowy głosowe. Regularnie robi to ponad jedna trzecia internautów (36%) – czyli co piąty spośród ogółu badanych.
W porównaniu do lat 2009-2010 zmniejszyła się deklarowana aktywność na forach internetowych. W ciągu miesiąca poprzedzającego badanie posty zamieszczał co czwarty użytkownik (25%), natomiast dwa lata temu co trzeci.
Mniejszy niż w ubiegłych latach jest odsetek internautów grających online (14%). W skali ogółu grający online stanowią niespełna jedną dziesiątą badanych (8%).