24-02-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Na 24 marca zaplanowano start ogólnoeuropejskiej kampanii „Tydzień z Internetem”, której celem jest pokazanie, w jaki sposób nowe technologie mogą być pomocne w znalezieniu pracy lub planowaniu przyszłości zawodowej. Akcja adresowana jest do osób, które wezmą udział w spotkaniach zorganizowanych przez biblioteki, szkoły, domy kultury czy pracownie komputerowe biorące udział w kampanii.
„Tydzień z Internetem” to ogólnoeuropejska akcja koordynowana przez organizację pozarządową Telecentre Europe, wspierana przez Neelie Kroes, Wiceprzewodniczącą Komisji Europejskiej i Komisarz Unii ds. Agendy Cyfrowej. Kampania odbędzie się po raz czwarty. Celem tegorocznej edycji jest pokazanie, jak Internet i znajomość nowych technologii pomagają w poszukiwaniu pracy. Akcja wpisuje się tym samym w inicjatywę Komisji Europejskiej „e-Skills for jobs 2014”, służącą zwiększaniu umiejętności cyfrowych potrzebnych we współczesnej gospodarce. W Polsce kampanię koordynuje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI), prowadząca m.in. ogólnopolski Program Rozwoju Bibliotek. „Tydzień z Internetem” został objęty honorowym patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Bronisława Komorowskiego.
Rafał Kramza, Prezes FRSI: W poprzednie edycje „Tygodnia z Internetem” w naszym kraju zaangażowało się ponad 1300 instytucji - przede wszystkim biblioteki, a także domy kultury, szkoły, pracownie komputerowe, Uniwersytety Trzeciego Wieku, świetlice, domy opieki, urzędy pracy, a nawet sanatoria i oddział PTTK. W zorganizowanych przez nie spotkaniach wzięło udział prawie 22 tysięcy ludzi, wśród nich osoby, dla których był to pierwszy kontakt z Internetem. Kampania była więc znakomitą okazją do wprowadzania - zwłaszcza ludzi starszych - w cyfrowy świat. W tym roku organizatorzy zdecydowali się jednak na zmiany - skierowanie akcji do szerszego grona odbiorców i pokazanie osobom w różnym wieku, jak informacje znajdujące się w sieci mogą pomóc im w aktywności na rynku pracy.
Podobnie jak w latach ubiegłych, w kampanię „Tydzień z Internetem” może włączyć się każda instytucja posiadająca komputery z dostępem do : biblioteka publiczna, szkoła, dom kultury, pracownia komputerowa, organizacja pozarządowa, etc. Wystarczy zarejestrować udział na portalu www.biblioteki.org i w czasie kampanii (24-30 marca 2014) zorganizować spotkanie w oparciu o wybrany scenariusz:
„CO ZE MNIE WYROŚNIE?” Czy pisarz-widmo to autor książek o duchach? Kiper to człowiek uczący innych jak uniknąć kipienia mleka? Taksator to producent taksówek? Jak wygląda praca na planie filmowym? Co trzeba umieć, aby zostać astronomem lub inżynierem? Na te i wiele innych pytań będą poszukiwać odpowiedzi dzieci w wieku 6-9 lat, a także ich rodzice, którzy wezmą udział w spotkaniu inspirowanym książką Aleksandry i Daniela Mizielińskich „Co z Ciebie wyrośnie?”, a na jego zakończenie zostaną zaproszeni do zagrania w grę komputerową na stronie www.cozciebiewyrosnie.pl. (Scenariusz przygotowany przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego).
„ZAGRAJ W PRZYSZŁOŚĆ” Grać będą drużyny składające się z uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Młodzi ludzie poznają różnego typu zawody oraz umiejętności niezbędne do ich wykonywania, nauczą się kojarzyć swoje zasoby osobiste z konkretnymi zawodami, a także przypomną sobie swoje największe dotychczasowe sukcesy. Poznają także bezpłatne narzędzie „Twój potencjał” przeznaczone dla osób zastanawiających się nad wyborem ścieżki zawodowej, dostępne online w serwisie www.praca-enter.pl. (Scenariusz przygotowany przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych we współpracy z FRSI i z Microsoft, między innymi w oparciu o zasoby z projektów „RozPRACUJ to z biblioteką” i „Link do przyszłości. Młodzi, Internet, Kariera”).
„POLE DO POPISU”Przygotowane przede wszystkim z myślą o , ale nie tylko. Podczas internetowego, przeprowadzonego na żywo wykładu, uczestnicy dowiedzą się, jak korzystać z komputera oraz jak przez Internet zdobywać wiedzę i kompetencje, które mogą być przydatne na rynku pracy. Przekonają się, jak pomóc we wskazaniu kierunków rozwoju swoim dzieciom czy wnukom, sprawdzą również, gdzie szukać informacji pomocnych w znalezieniu pracy i dlaczego na emeryturze warto zostać wolontariuszem. (Scenariusz przygotowany przez Orange Polska i Fundację Orange).
Scenariusze, a także wszystkie informacje na temat „Tygodnia z Internetem” można znaleźć na portalu www.biblioteki.org. Uczestnicy kampanii mogą także skorzystać z materiałów, które na potrzeby „Tygodnia z Internetem” przygotowała Fundacja Aktywizacja, z myślą o współpracujących z nią e-centrach. Są to dwa scenariusze zajęć dla instytucji lub organizacji, które przyłączą się do kampanii: warsztat o tym, jak korzystać z komputera w poszukiwaniu pracy oraz scenariusz „Usiądź na moim miejscu”, uświadamiający pracodawcom, jakie bariery w korzystaniu z nowoczesnych technologii muszą przełamywać osoby niepełnosprawne. Materiały są dostępne na stronie Fundacji: www.aktywizacja.org.pl/gow2014/.
Kampanii towarzyszy konkurs „Odyseja technologiczna 2025”. Może wziąć w nim udział każda osoba, która będzie uczestniczyć w spotkaniach organizowanych w ramach „Tygodnia z Internetem”. Wystarczy opisać (w dowolnej formie) swój dzień w świecie nowych technologii w 2025 roku. Zgłoszenia będzie można przesyłać od 31 marca do 30 kwietnia 2014 za pomocą internetowego formularza, który będzie dostępny na www.biblioteki.org. Na autorów najlepszych prac konkursowych czekają nagrody.