05-12-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Wielu z nas, pragnąc uniknąć ustawiania się w przedświątecznych kolejkach, udaje się na zakupy do Internetu. Kupowanie metodą on-line może okazać się rzeczywiście dobrym sposobem na znalezienie odpowiednich prezentów w bezstresowej atmosferze. Aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji w okresie, kiedy tak bardzo zależy nam na czasie, warto trzymać się kilku podstawowych zasad.
Oto kilka praktycznych porad, jak nie dać się usidlić zakupowym zasadzkom nie tylko w Internecie:
• Zróbmy na początek listę zakupów. O wiele łatwiej będzie nam przetrząsać zasoby sieci.
• Święta to czas rozlicznych ofert specjalnych, promocji i obniżek. Pamiętajmy, aby uważnie zapoznawać się z warunkami sprzedaży oraz promocji. Unikniemy w ten sposób nieporozumień i rozczarowań.
• Jeżeli przedmiotem naszego pożądania okaże się produkt oferowany przez witrynę zagraniczną, sprawdźmy szczegóły dostawy. Nie zapominajmy również, iż w okresie przedświątecznym czas dostarczania przesyłek wydłuża się.
• Pamiętajmy, iż zawsze możemy reklamować wadliwy towar na podstawie jego niezgodności z umową. Reklamacje uwzględnia się nawet w dwa lata od momentu zakupu.
• W zasadzie już w momencie podjęcia decyzji o zakupie dobrze jest upewnić się, czy sprzedawca podaje swoje pełne dane kontaktowe oraz adres stacjonarny. Jeżeli sprzedawca zaniedba jakikolwiek obowiązek informacyjny, okres odstąpienia od umowy wydłuża się do trzech miesięcy
• Jeśli już decydujemy się na uruchomienie procedur reklamacyjnych, powinniśmy pamiętać o przesłaniu dowodu zakupu, opisaniu wady oraz sprecyzowaniu naszych roszczeń. W zależności od okoliczności sprawy, możemy domagać się naprawy towaru, wymiany, niekiedy nawet zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny.
• Nie każdy wie, iż podczas zakupów w sieci obejmuje go dodatkowa ochrona prawna. Przysługuje nam bowiem minimum 7 dni na odstąpienie od umowy (w Polsce - 10 dni, w Niemczech - 14). Sprzedawca ma obowiązek o tym informować.
• Jeśli kupujemy na aukcji przez licytację, prawa dotyczące umów zawieranych na odległość nie obowiązują
• W przypadku, gdy dokonujemy zamówienia, później natomiast chcemy zrezygnować z zakupu, powinniśmy czym prędzej anulować zamówienie.
• Sprawdzajmy w miarę możliwości stan nadsyłanych paczek. Jeżeli odebrana przesyłka okaże się być wadliwa, spiszmy protokół uszkodzenia, oczywiście koniecznie w obecności listonosza.
• Amatorzy zakupów w USA powinni liczyć się z naliczaną niekiedy opłatą „handling”, (przygotowanie towaru do wysyłki), kosztami przesyłki oraz doliczeniem kosztów przelewów.