08-05-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Coraz więcej ludzi uzależnia się od mediów społecznościowych, takich jak Facebook. Naukowcy z Uniwersytetu w Bergen stworzyli skalę pomiaru uzależnienia od powszechnie używanego na całym świecie serwisu społecznościowego.
Korzystanie z Facebooka stało się tak powszechne, że psycholodzy wyróżnili od Internetu i od . Uczeni z Uniwersytetu w Bergen poprowadzili pierwszy tego typu projekt badawczy: "Addiction". Jego wyniki opublikowano w magazynie „Psychological Reports".
Testy wykazały, że w przypadku niektórych ludzi można mówić o nałogowym korzystaniu z Facebooka.
Uzależnienie występuje bardziej regularnie wśród młodszych niż starszych użytkowników. Odkryto także, że ludzie odczuwający niepokój i będący niepewni swojej pozycji społecznej chętniej korzystają z serwisu niż osoby nie wykazujące tych cech lub odznaczające się nimi w znacznie mniejszym stopniu. Być może dzieje się tak dlatego - sugerują autorzy badań - że zestresowanym, niespokojnym ludziom łatwiej jest komunikować się za pośrednictwem mediów społecznościowych niż twarzą w twarz.
Osoby zorganizowane i bardziej ambitne są w mniej narażone na uzależnienie od Facebooka. Rozsądniej używają mediów społecznościowych jako integralnej części pracy i budowania sieci towarzyskiej online.
Z badań wynika też, że kobiety częściej niż mężczyźni uzależniają się od serwisów społecznościowych.
Ponadto uczeni odkryli, że nałogowe korzystanie z Facebooka w większej mierze dotyczyło osób ekstrawertycznych niż introwertyków.
Ponieważ Facebook stał się w naszym codziennym życiu tak wszechobecny jak telewizja, coraz trudniej jest ludziom ocenić stopień uzależnienia od mediów społecznościwoych. Badanie pokazuje, że objawy uzależnienia Facebook przypominają te związane z uzależnieniem od narkotyków, czy leków.
Skala uzależnienia od Facebooka Uniwersytetu w Bergen opiera się na sześciu podstawowych kryteriach, z których wszystkie były punktowane według odpowiedzi: (1) Bardzo rzadko (2) Rzadko (3) Czasami (4) Często (5) Bardzo często. Pytania te brzmią:
- czy spędzasz dużo czasu myśląc o Facebooku lub planie korzystania z serwisu?
- odczuwasz coraz większą ochotę korzystania z Facebooka?
- używasz Facebooka, aby zapomnieć o problemach osobistych?
- próbowałeś/aś ograniczyć korzystanie z serwisu bez powodzenia?
- stajesz się niespokojny/a lub zmartwiony/a, jeśli nie możesz korzystać z Facebooka?
- korzystanie z Facebooku ma negatywny wpływ na twoją pracę?
Jak wskazują autorzy badań, cztery odpowiedzi „często" lub „bardzo często" mogą sugerować uzależnienie od Facebooka.