28-12-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Polacy są raczej zadowoleni z usług telekomunikacyjnych, a ponad połowa zauważyła w tej branży zmiany na lepsze - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Badani najlepiej ocenili rynek telefonii komórkowej, najsłabiej zaś rynek telefonii stacjonarnej oraz Internetu. Najbardziej pożądaną zmianą jest obniżka cen.
Pod względem funkcjonowania badani najlepiej ocenili rynek telefonii komórkowej (średnia na poziomie 4,1 w pięciopunktowej skali). Na drugim miejscu znalazł się rynek telewizji (średnia 4,0). Średnia ocena funkcjonowania rynku telefonii stacjonarnej oraz Internetu nie przekroczyła 4 punktów.
Zadowolenie z poszczególnych aspektów związanych z rynkiem usług telekomunikacyjnych oceniono umiarkowanie. Najlepiej oceniona została jakość oferowanych usług, dostępność informacji o usługach oraz dostępność usług (średnia na poziomie 3,9). Średnią wynoszącą 3,8 uzyskały takie aspekty jak: zakres i dopasowanie do potrzeb i współpraca z dostawcami. Badani najsłabiej ocenili poziom cen usług (średnia 3,4) i skuteczność dochodzenia roszczeń (średnia 3,5).
Nieco ponad połowa badanych (51,5 %) uważa, że polski rynek telekomunikacyjny w ciągu ostatnich 5 lat zmienił się na lepsze. Zaledwie 4,7 % uważa, że rynek uległ pogorszeniu, a 43,8 % respondentów nie zauważyło różnicy.
Wśród najczęściej wskazywanych pozytywnych zmian znalazły się: wzrost liczby dostawców usług (64,7 %) oraz wzrost liczby ofert (64,2 %). Więcej niż co trzeci badany wskazał obniżkę cen (39,5 %), wzrost dostępności usług (37,6 %) czy poprawę ich jakości (34 %). Co trzeci ankietowany wskazał promocję nowych usług jako główny element (33 %), który uległ poprawie w ciągu ostatnich 5 lat.
Zdecydowanie najczęściej wskazywanym zjawiskiem, które wpłynęło na pogorszenie opinii o rynku telekomunikacyjnym jest zbyt wysoki poziom cen (79,8 %). Na kolejnych miejscach znalazły się takie elementy jak: zawiłe procedury (28 %), zbyt mało ofert (26,7 %), niezadowalająca jakość usług (20,8 %).
Wśród proponowanych zmian na rzecz rozwoju polskiego rynku telekomunikacyjnego zdecydowana większość badanych wymieniła konieczność obniżenia cen usług (81,4 %). Co trzeci respondent chciałby, aby zwiększono zakres usług i lepiej dopasowano je do potrzeb klienta (33 %) oraz poprawiono ich jakość (32,6 %). Propozycję zwiększenia dostępności usług wysunęło 28 % badanych, a co czwarty poprawiłby skuteczność dochodzenia roszczeń oraz przejrzystość i zgodność z prawem ofert na usługi telekomunikacyjne (po 24,5 %).
W badaniu wzięło udział 1600 respondentów. Badanie wykonały na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej PBS DGA i CBM Indicator. Było ono przeprowadzone w dniach 22 listopada-2 grudnia na grupie 1600 respondentów, w tym 1356 posiadaczy telefonów komórkowych.