30-07-2014
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Przychodzą e-mailem. Z Allegro, Netii, T-Mobile. Wyglądają jak "zwyczajna" korespondencja od tych firm, zwłaszcza dla ich klienta. Niestety, może okazać się że to kolejny sposób oszustów nie tylko na okradzenie nas z pieniędzy, ale także na zainfekowanie oprogramowaniem szpiegującym.
Próby wyłudzania pieniędzy za pomocą e-maili nasiliły się w ostatnich tygodniach, zarówno w stosunku do przedsiębiorców, jak i w stosunku do osób prywatnych. Po serii maili z , w których odbiorca był proszony o kliknięcie w link i podanie swojego numeru karty, bądź loginu i hasła do konta, przyszła pora na "faktury" i "wezwania do zapłaty".
Jeśli dostałeś w ostatnim czasie wezwanie do zapłaty, fakturę lub podobny dokument od Allegro, Netii, UPC, Poczty Polskiej lub od T-Mobile (a być może także od innych firm, sprawa bowiem się rozwija), przede wszystkim wejdź na stronę internetową tejże firmy (wpisując jej adres w pasku przeglądarki i pod żadnym pozorem NIE klikając w jakikolwiek link ani załącznik w mailu), znajdź numer do infolinii i dokładnie sprawdź, czy cokolwiek do Ciebie wysyłano. Może bowiem być tak, że właśnie otrzymałeś mail od oszustów, w którym nie tylko podmieniono numer konta bankowego, ale także zamieszczono wyglądający niewinnie załącznik, który po kliknięciu rozpakowuje groźne oprogramowanie szpiegujące.
Niestety, ten typ oszustwa może dotknąć wiele osób. Korespondencja jest bowiem robiona na wzór maili i powiadomień wysyłanych przez firmy, pod które podszywają się przestępcy. Dlatego każdy mail, wymagający od nas reakcji, należy bardzo uważnie sprawdzać. Pierwszym kryterium jest adres nadawcy - należy sprawdzić, czy znajduje się on w domenie firmy, za której przedstawiciela podaje się wysyłający wiadomość. Maile takie są też na ogół pozbawione elementów personalizacji (np. nie ma zwrotów imiennych). Dobrze jest także sprawdzić, czy numer konta podany w wiadomości, zgadza się z tym, z którego korzystaliśmy dotychczas. W razie jakichkolwiek wątpliwosci - radzimy jak najszybciej skontaktować się z firmą i sprawdzić, czy nie mamy do czynienia z .