12-10-2015
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Decydując się na zakupy przez internet oprócz dostępności produktów najczęściej bierzemy pod uwagę ich cenę oraz wiarygodność samego sklepu. Co czwarty Polak zrezygnował z zakupu w sklepie internetowym z powodu braku dogodnej dla siebie formy płatności – wynika z badania ICAN Research dla Płatności Online BM.
Cena produktu jest decydująca przy wyborze sklepu dla 68 proc. badanych, zaś wiarygodność sklepu – dla 56 proc. Co trzeci respondent wskazał, że chętniej korzysta ze sklepów internetowych, które umożliwiają – najlepiej łatwo i za darmo – zwrot zakupionych towarów.
Przy wyborze klienci biorą pod uwagę także dostępne formy płatności. Wiarygodność firmy obsługującej płatności online istotna jest dla 23 proc. respondentów, zaś dostępność preferowanej formy płatności – dla 22 proc.
Konsumenci chcą, by płatności za były przede wszystkim wygodne i bezpieczne. Z drugiej strony samodzielne wykonywanie przelewów jest nadal ulubioną formą płatności klientów sklepów internetowych – wskazało na nią 32 proc. ankietowanych – mimo że do wygodnych i szybkich form wcale nie należy. Dokonując samodzielnego przelewu klienci mogą jednak często oszczędzić na zakupach.
- Tradycyjny przelew długo jeszcze będzie obecny w polskim e-commerce z prostej przyczyny – jest po prosty najtańszy dla sklepów. Dotyczy to zwłaszcza sklepów o niskomarżowej sprzedaży, gdzie każdy 1% prowizji ma olbrzymie znaczenie. Klasycznym przykładem jest zakup laptopa. Ten sam laptop przy płatności przelewem sklep sprzedaje za 3000 zł, a przy wykorzystaniu płatności online za 3030 zł. Nic dziwnego, że konsumenci wolą kupić taniej, mimo że zrobienie przelewu jest mniej wygodne niż np. szybka płatność automatyczna – zauważa Krystian Wesołowski z firmy Blue Media, operatora Płatności Online BM.
Płatność wąskim gardłem?Choć dostępność różnych rodzajów płatności nie gra kluczowej roli w podejmowaniu decyzji zakupowych, to z powodu braku dogodnej formy płatności z zakupów w danym e-sklepie zrezygnował aż co czwarty badany – wynika z badania ICAN Research dla Płatności Online BM.
- Z jednej więc strony o sposobie płatności nie myślimy planując czy robiąc , z drugiej jednak strony brak preferowanej formy płatności może nas skutecznie zniechęcić do sfinalizowania transakcji. Jak się okazuje płatność bywa wąskim gardłem ścieżki sprzedażowej – zauważa Krystian Wesołowski.
Najczęściej wykorzystywaną przez formą płatności za zakupy internetowe są systemy płatności elektronicznych (automatyczne, jak i te w których trzeba wypełnić dane) – korzysta z nich 71 proc. badanych. Na samodzielne wykonywanie przelewów na konto sklepu decyduje się 60 proc. badanych. Połowa respondentów płaci przy odbiorze przesyłki, zaś 37 proc. korzysta z płatności kartą.
Z kolei jako swoje ulubione formy płatności klienci sklepów internetowych wskazywali kolejno: samodzielne wykonywanie przelewów (32 proc.), płatności elektroniczne (30 proc.) oraz za pobraniem (20 proc.). Wśród płatności online e-konsumenci preferują przelewy automatyczne, przy których nie trzeba dodatkowo wypełniać danych.