Strona głównaInternetGłuchy telefon? Nie oddzwaniaj na te numery!

Głuchy telefon? Nie oddzwaniaj na te numery!

Urząd Komunikacji Elektronicznej po raz kolejny otrzymuje sygnały od abonentów oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych o nasileniu się zjawiska nieodebranych połączeń z nieznanych numerów bądź tzw. „głuchych telefonów”.
Głuchy telefon? Nie oddzwaniaj na te numery! [© photopitu - Fotolia.com] (najczęściej sieci telefonii komórkowych) polega na wykorzystaniu ich skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia. Tzw. „głuche telefony” pojawiają się najczęściej w godzinach wieczornych lub nocnych i trwają bardzo krótko. Oszuści liczą na to, że użytkownik danego numeru oddzwoni z samego rana, generując wysoką opłatę.

Najczęściej na wyświetlaczu telefonu pojawiają się numery z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej, których numery kierunkowe (+243) oraz (+225) mogą łatwo pomylić się z numerami kierunkowymi połączeń krajowych, np. z Warszawy (22) lub Płocka (24). Według docierających do UKE sygnałów ostatnio pojawiają się także numery przypominające polskie numery komórkowe, np. (703 XXX XXX), które wykorzystują ten sam mechanizm oszukiwania abonentów.

Zdarza się również, że połączenia te są celowo przedłużane, np. użytkownik słyszy sygnał rozłączenia, lecz jeżeli sam nie naciśnie symbolu czerwonej słuchawki, połączenie trwa nadal, a co za tym idzie, operator nalicza wysokie opłaty.

Ostrzeżenia i rady UKE
  1. Jeżeli nie spodziewasz się telefonu z zagranicy, a wyświetlony na twoim telefonie numer jest zadziwiająco długi lub nie kojarzysz międzynarodowego numeru kierunkowego tego numeru: zachowaj ostrożność. Nie musisz zawsze oddzwaniać, jeśli komuś zależy na kontakcie, zadzwoni ponownie.
  2. Zwracaj uwagę, na jaki numer oddzwaniasz. Przed nawiązaniem połączenia lub odpisaniem na należy sprawdzić, czy dany numer nie jest numerem zagranicznym (połączenia międzynarodowe są droższe) lub czy nie należy do zakresu numeracji wykorzystywanej do świadczenia usług o podwyższonej opłacie (np. 708 XXX XXX). Możesz to sprawdzić na .
  3. Jeśli takie połączenie zostało wykonane i jego koszt został uwzględniony w rachunku, możesz złożyć do dostawcy swoich usług reklamację. Tryb i warunki reklamacji określa .
  4. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli połączenie na taki numer zostało wykonane, a dostawca usług je zrealizował zgodnie ze swoim obowiązkiem, to ma także prawo obciążyć abonenta kosztami połączenia, opierając się o obowiązujący cennik.
  5. W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji, możesz skorzystać z możliwości polubownego zakończenia sporu w postępowaniu mediacyjnym. Szczegółowe informacje na temat postępowania mediacyjnego znaleźć można na . Należy przy tym pamiętać, że wniesienie wniosku o mediację nie zwalnia cię z obowiązku uregulowania płatności. Sporną kwotę może umorzyć tylko dostawca usługi lub sąd powszechny w postępowaniu cywilnym.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Akademia Pełni Życia
  • Pola Nadziei
  • Umierać po ludzku
  • Kosciol.pl
  • Oferty pracy