24-03-2007
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Ludzie starsi są postrzegani jako osoby nie korzystające z nowinek technologicznych. Ale czy tak rzeczywiście jest? Z badania Megapanel PBI/Gemius wynika, że seniorzy stanowią ciągle powiększającą się grupę wśród użytkowników internetu.
Analizując dane o zainteresowaniach seniorów w internecie, wyłania się obraz osoby zainteresowanej motoryzacja, bankami i firmami ubezpieczeniowymi, używajacej internetu w celu lepszego dostępu do informacji, w szczególności poświęcającej znacznie większy odsetek czasu niż przedstawiciele innych grup wiekowych na czytanie prasy on-line.
Zainteresowania seniorów są wyraźnie inne niż zainteresowania młodych ludzi: wydaje się, że starsi są przede wszystkim skupieni na inwestycjach finansowych: czy to w samochody, nieruchomości, czy po prostu lokatach w bankach. Natomiast raczej nie korzystają z rozrywek, które niesie internet, nie używaja go do tworzenia grup społecznościowych, choć z innych danych wiemy, że często wykorzystują go do komunikacji z rodziną. Ten model jednak pomału się zmienia, co widać chociażby w Klub Senior Cafe.
Wzrost zainteresowania internetem przez seniorów powinien być widoczny jeszcze bardziej w kolejnych latach, a to za sprawą kilku czynników:
Po pierwsze należy pamiętać o tym, że polskie społeczeństwo należy do tych starzejących się, a wraz z upływem czasu internauci z młodszych grup wiekowych przesuwają się do tych starszych. Dzisiejszym czterdziestolatkom, przyzwyczajonym do korzystania z internetu w pracy zawodowej i prywatnie, trudno się będzie obyć bez tego medium w wieku późniejszym.
Co więcej, często zdarzają się osoby, które wcześniej nie miały kontaktu z komputerem, dopiero w wieku emerytalnym zaczynają interesować się internetem i doceniają jego użyteczność informacyjną i komunikacyjną - zwłaszcza w przypadkach utrzymania kontaktu z rodziną.