20-10-2007
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Internet jest coraz częściej obecny w naszym życiu – wielu z nas już nie wyobraża sobie bez niego życia. Zawieramy tu nowe znajomości, robimy zakupy, załatwiamy formalności, dokonujemy płatności… Sieć jest potrzebna i wygodna, bywa jednak niebezpieczna, bo możemy tu utracić to, co najważniejsze – tożsamość.
Specjaliści z CERT Polska (zespołu powołanego do reagowania na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie) ostrzegają: logując się do konta bankowego możemy paść ofiarą internetowej kradzieży tożsamości. Jak się przed tym zabezpieczyć?
1. Złodzieje internetowi mogą próbować wyłudzić od nas dane przysyłając maila z prośbą o zalogowanie się na stronę banku i np. zmianę hasła. Do listu dołączany jest link do strony bardzo podobnej do strony banku. Pamiętaj, że banki czy instytucje finansowe nigdy nie przysyłają za pomocą poczty elektronicznej próśb o podanie jakichkolwiek haseł czy kodów dostępu. Wszelkie tego typu listy należy traktować jako podejrzane i poinformować o ich nadejściu nasz bank.
2. Strony internetowe, na których dokonujemy transakcji finansowych powinny być szyfrowane. Adres takiej strony powinien rozpoczynać się od „https” (nieszyfrowane mają protokół „http”). Przed dokonaniem transakcji warto także sprawdzić zgodność i ważność certyfikatu strony (klikając w żółtą kłódkę umieszczoną na pasku).
3. Nie korzystajmy z funkcji zapamiętywania przez komputer identyfikatorów czy haseł – zwłaszcza w „ogólnodostępnych” komputerach.
4. Po dokonaniu operacji czy zakończeniu pracy pamiętajmy o wylogowaniu się ze strony.