05-12-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Co dziesiąty mieszkaniec Polski czyta blogi - wynika z badania przeprowadzonego przez portal Gazeta.pl i spółkę Polskie Badania Internetu. Pierwsze ogólnopolskie badanie czytelnictwa blogów dostarcza dokładnej wiedzy o autorach, czytelnikach i komentatorach blogów.
Nigdy wcześniej nie oszacowano w Polsce tak dokładnie liczby osób zaangażowanych w blogowanie. 10 proc. Polaków czyta blogi, co oznacza że ponad milion Polaków czytało blogi w ciągu ostatniego tygodnia przed badaniem, a kolejne dwa miliony wcześniej niż w ostatnim tygodniu przed badaniem.
Blogowanie (czytanie lub pisanie) jest czynnością, która ogarnęła już wszystkie grupy społeczne czy wiekowe. Wśród najważniejszych powodów, dla których Polacy czytają blogi, jest chęć poznawania innych osób, sięganie po zabawne treści oraz związek tematyczny blogów z zainteresowaniami czy hobby. Wyniki badania pokazały, iż wbrew popularnemu stereotypowi wiążącemu blogi z nastolatkami, są one pisane i czytane również przez profesjonalistów z różnych grup wiekowych i kategorii zawodowych.
Internetowe blogi to nowoczesna i coraz ważniejsza forma komunikacji. Ich autorzy piszą o życiu osobistym i własnych emocjach, ale też o świecie, sprawach zawodowych i o wszystkim, co ich interesuje. Pisanie blogów jest obecnie znakomitym sposobem autoprezentacji i zaistnienia w Internecie. Dzięki możliwości komentowania autorzy wchodzą w interakcje z czytelnikami. 3 proc. Polaków przyznaje się do komentowania wpisów w blogach. 1,9 proc. Polaków pisało lub pisze bloga (obecnie blogerami jest 0,8 proc. Polaków, natomiast w przeszłości bloga pisało, ale już nie pisze, kolejne 1,1 proc. Polaków).
Popularność blogowania można tłumaczyć rodzinną specyfika naszej kultury oraz większą niż w innych narodach skłonnością do zwierzania się. W tym roku zadanie dotyczące blogów pojawiło się nawet na egzaminie maturalnym z języka polskiego.
Z danych publikowanych przez polskie strony blogowe wynikało, że blogów w Polsce jest coraz więcej, ale dopiero w badaniu Gazeta.pl i PBI udało się sprawdzić ile osób je pisze, czyta i komentuje. „Chcemy poznać prawdziwą skalę blogowania i popularność blogów, a także motywacje autorów i czytelników oraz ich zachowania” - mówi ekspert badania Jan M. Zając z Uniwersytetu Warszawskiego, psycholog społeczny badający zachowania ludzi w Internecie.