Strona głównaInternetSeniorzy krytycznie o portalach społecznościowych

Seniorzy krytycznie o portalach społecznościowych

Niemal jedna trzecia ogółu dorosłych Polakówzarejestrowała się w jakimś portalu społecznościowym - wynika z badania zrealizowanego przez CBOS. Im starsi respondenci, tym rzadziej deklarują posiadanie profilu na jakimś portalu społecznościowym, a w grupie osób mających 65 lat i więcej – deklaracje takie są sporadyczne. Seniorzy są również grupa krytyczną, częściej niż młodsi internauci dostrzegającą minusy funkcjonowania serwisów społecznościowych.
Zainteresowanie społecznościami wirtualnymi wiąże się przede wszystkim z wiekiem internautów. Aktywność w serwisach społecznościowych przejawia zdecydowana większość badanych od 18 do 24 roku życia, a także ponad połowa w wieku 25–34 lata. Im starsi respondenci, tym rzadziej deklarują posiadanie profilu na jakimś portalu społecznościowym. W grupie wiekowej 55-64 lata jedynie 36 procent użytkowników Internetu deklaruje zarejestrowanie się na portalu społecznościowym (przekłada się na 8 procent z ogółu osób w tym wieku). Do aktywności w serwisie społecznościowym przyznaje się jedynie 27 procent internautów w wieku 65 i więcej lat (co stanowi zaledwie 2 procent ogółu populacji w tym wieku).

Uczestnictwo w społecznościach wirtualnych jest również silnie powiązane z innymi cechami społeczno-demograficznymi internautów. Zdecydowanie najczęściej w portalach społecznościowych rejestrują się uczniowie i studenci – w większości mający wykształcenie podstawowe lub średnie, deklarujący niskie dochody per capita. Częściej niż inni z serwisów tych korzystają także pracownicy spółek właścicieli prywatnych i państwa. Rzadziej niż pozostali rejestrują się natomiast emeryci i renciści oraz robotnicy niewykwalifikowani.

Nasza-klasa, potem długo nic. I Facebook

Niemal wszyscy zarejestrowani w co najmniej jednym portalu społecznościowym (95%) są użytkownikami powstałego w drugiej połowie 2006 roku serwisu Nasza-klasa, którego głównym założeniem było i jest utrzymanie kontaktu ze znajomymi ze szkolnych lat. Drugim pod względem popularności (14% użytkowników) jest międzynarodowy portal Facebook założony w 2004 roku w Stanach Zjednoczonych przez dwudziestoletniego wówczas Marka Zuckerberga. Wprawdzie w Polsce nie należy on do najpopularniejszych, ale jest to najbardziej znany i dający najwięcej możliwości portal społecznościowy na świecie. Zarejestrowani w nim użytkownicy mogą bowiem nie tylko odszukać dawnych znajomych, nawiązać nowe kontakty, tworzyć grupy i sieci, dzielić się wiadomościami i zdjęciami, ale od czerwca 2009 roku mają też możliwość prowadzenia własnego wirtualnego gospodarstwa rolnego w grze FarmVille. Na trzecim miejscu (3% wskazań) znalazł się polski serwis GoldenLine, który kładzie nacisk głównie na rozwój kariery i życia zawodowego.

Respondenci wymieniali również takie serwisy społecznościowe, jak: Grono, MySpace, Twitter, Epuls, Fotka czy Sympatia. Niektórzy za portale społecznościowe uznawali różne tematyczne serwisy i fora internetowe, m.in.: YouTube, Filmweb, Wielkie żarcie, Babyboom czy Astropolis. Badani wymieniali także serwisy informacyjne (Interia, Onet), a ponadto Allegro, Gadu-Gadu, Blog.

Odnowić i utrzymać kontakty

Powody korzystania z portali społecznościowych bardzo silnie wiążą się z wiekiem internautów. Najwięcej zarejestrowanych jest oczywiście wśród respondentów najmłodszych – od 18 do 24 roku życia. To właśnie oni uczestnicząc w społecznościach wirtualnych czerpią z nich najwięcej korzyści. Przede wszystkim jednak zależy im na utrzymywaniu kontaktów z własnymi znajomymi, a następnie – na zaspokajaniu ciekawości.

Z drugiej strony niewielki odsetek ludzi młodych docenia przydatność uczestnictwa w portalach ze względów zawodowych. W rezultacie stosunkowo rzadko zaprezentowanie się przyszłym pracodawcom czy nawiązanie kontaktów zawodowych jest dla nich celem samym w sobie. Inaczej do tego aspektu korzystania z portali podchodzą osoby mające od 25 do 34 lat. Wprawdzie bardzo istotne jest dla nich utrzymywanie już istniejących kontaktów towarzyskich i odnawianie dawnych znajomości, jednak najczęściej ze wszystkich analizowanych grup wiekowych doceniają możliwości portali w kwestiach zawodowych.

Respondenci z pozostałych grup - w tym Seniorzy - ograniczają swój udział w portalach do kontaktowania się z obecnymi lub dawnymi znajomymi, odnowienia znajomości, wypełnienia wolnego czasu, a także – do zaspokajania własnej ciekawości. Jednak - jak zastrzegają autorzy badania - wnioskowanie w grupie Seniorów jest utrudnione ze względu na niewielką ich liczebność w badanej próbie.

Seniorzy bardziej krytyczni


Grupą zarówno najlepiej oceniającą działalność portali, jak i najmniej wobec nich krytyczną są użytkownicy internetu mający od 18 do 24 lat. Nie tylko pozytywne aspekty funkcjonowania portali, ale i negatywne najczęściej dostrzegają natomiast badani w wieku 55–64 lata - twierdzą oni, że serwisy społecznościowe ułatwiają pokazywanie siebie w lepszym świetle, tworzą fałszywy obraz rzeczywistości oraz ograniczają prywatność.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Kobiety.net.pl
  • Umierać po ludzku
  • Pola Nadziei
  • Aktywni 50+
  • Oferty pracy