23-04-2010
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Naukowcy z Universidad Pompeu Fabra (UPF) zbadali, jak osoby starsze korzystają z poczty elektronicznej w życiu codziennym. Testy przeprowadzono w ośrodkach społecznych w Barcelonie, zostaną wykorzystywane do projektowania nowych systemów e-mail, które mają być bardziej intuicyjne i łatwo dostępne.
Poczta elektroniczna jest aplikacją internetową używaną powszechnie, także przez ludzi starszych ludzi, którzy nie wyrośli w świecie zdominowanym przez technologię IT i musieli włożyć więcej wysiłku w zaznajomienie się z nią niż osoby młode. Jednakże badacze do tej pory mało wiedzieli na temat tego, jak przebiegają „interakcje" pomiędzy osobami starszymi a systemami e-mailowymi.
- Chcieliśmy zrozumieć, jak osoby starsze korzystają z poczty elektronicznej na co dzień biorąc pod uwagę dostępność, częstotliwość, rodzaj przekazywanych treści, modele komunikacji, motywację - mówi Sergio Sayago z UPF, autor badania.
Etnograficzne badania, których wyniki opublikowano niedawno w International Journal of Human-Computer Studies, objęły trzyletnie analizy nawyków korzystania z poczty elektronicznej przez blisko 400 osób między 64 a 80-rokiem życia w ośrodkach społecznych w Barcelonie.
- W tym kontekście, etnografia obejmuje się spędzanie czasu z użytkownikami w rzeczywistych sytuacjach obejmujących interesujące nas interakcje. Obserwowaliśmy, w jaki sposób osoby starsze korzystały z technologii, prowadziliśmy z nimi nieformalne rozmowy i robiliśmy wywiady w grupach lub indywidualnie - wyjaśnia Sayago.
- Starsi ludzie czują się zmotywowani do wykorzystania z technologii informatycznych, bowiem uważają to za ważny element poczucia, że są częścią współczesnego społeczeństwa i walki z izolacją, która może zwiększyć się wraz z wiekiem - mówi Sayago.
Naukowcy wykazali, że osoby starsze korzystają z poczty elektronicznej, aby komunikować się z dwiema wąskimi grupami: rodziną (kilka e-maili w miesiącu, szczegółowych i emocjonalnych) i bliskimi przyjaciółmi (częstsze kontakty dotyczące informacji o życiu spolecznym).
Seniorzy korzystają z poczty elektronicznej w celu komunikacji z przedstawicielami ich kręgów społecznych, nie używają jej zaś jako środka do ustanowienia relacji z nieznanymi dotychczas osobami. Dlatego też chętniej spędzają czas poznając ludzi w tzw. realu.
Istnieją trzy prototypy systemów do zarządzania e-mailami przeznaczonych dla osób starszych: SeniorMail, który stanowi przeprojektowaną wersję Outlook Express, Simple Mail, system e-mail z uproszczonym do pięciu funkcji interfejsem oraz Cybraria, który bazuje na kilku funkcjach, dzięki którym podstawowe cechy są rozszerzone.
"Z naszych obserwacji wynika, że to, co ułatwia zapamiętywanie kolejnych kroków w celu realizacji zadań, jest ważniejsze niż wzrost wielkości elementów interfejsu. Wynika z tego, że cenią sobie niezależność w użytkowaniu poczty. Nie chcą prosić o pomoc w celu wysłania e-maila.
Mamy nadzieję, że nasze badania pomogą stworzyć system łatwo dostępny, intuicyjny i szeroko wykorzystywany przez seniorów, mówią autorzy badania.