Strona głównaInternetJak wirtualna rzeczywistość wspomaga psychoterapię

Jak wirtualna rzeczywistość wspomaga psychoterapię

Jeśli otwarcie się na terapeutę jest dla ciebie zniechęcające, badania pokazują, że nie jesteś sam/a i wkrótce możesz mieć nową opcję terapeutyczną. Na Edith Cowan University odkryto, że 30 procent ludzi woli rozmawiać o negatywnych doświadczeniach z awatarem w wirtualnej rzeczywistości niż z człowiekiem.
Jak wirtualna rzeczywistość wspomaga psychoterapię [fot. Rodger Shija from Pixabay]
Badacze porównali interakcje społeczne, w których ludzie byli zaangażowani w rozmowę z awatarem w (virtual reality, VR), a także sytuacje, podczas których rozmawiali z terapeutą twarzą w twarz.

Wykorzystano technologię przechwytywania ruchu twarzy i ciała, aby stworzyć „realistyczny awatar ruchu", który dokładnie naśladował rzeczywistego człowieka. Następnie przeanalizowano, w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję z awatarami w porównaniu do interakcji z ludźmi.

Uczestnicy oceniali swoje doświadczenia, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak: , zrozumienie, komfort, niezręczność i stopień ujawnienia informacji o sobie.
Ogólnie rzecz biorąc, ludzie oceniali interakcje społeczne VR jako podobne do interakcji twarzą w twarz, z wyjątkiem bliskości, którą odczuwali częściej podczas spotkania twarzą w twarz - mówi psycholog dr Shane Rogers.
Jakkolwiek technologia VR istnieje już od jakiegoś czasu, może być szerzej wykorzystywana niż dotychczas, także w naszym życiu codziennym. - Ta technologia ma potencjał do szerokiego zastosowania w wielu obszarach, takich jak luźne rozmowy, biznes, turystyka, edukacja i terapia - wskazuje dr Rogers.

- Badanie wykazało, że 30 procent osób woli opowiadać o negatywnych doświadczeniach za pośrednictwem VR. Oznacza to, że terapia może stać się bardziej dostępna dla ludzi, którzy nie czują się komfortowo w tradycyjnych kontaktach twarzą w twarz.
- Może to również umożliwić terapeucie skuteczniejsze prowadzenie na odległość, ponieważ pacjent może znajdować się w pokoju terapeuty (w wirtualnej rzeczywistości), przebywając we własnym domu - mówi dr Rogers.

Według dr Rogers w ciągu najbliższych pięciu lat interakcje społeczne VR staną się powszechne. - Potężniejsze komputery stają się coraz bardziej przystępne cenowo, ponadto rozwijają się zestawy słuchawkowe VR i urządzenia peryferyjne, podobnie większą popularność zyskują przyjazne dla użytkownika platformy oprogramowania do interakcji w VR - sądzi dr Rogers.

W dalszych krokach eksperci chcą sprawdzić, jakie cechy awatara w najwyższym stopniu oddziałują na doświadczenie użytkownika i potencjał VR w działaniach terapeutycznych.

Na podstawie:

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Hospicja.pl
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Internetowe Stowarzyszenie Seniorów
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy