21-11-2006
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Główny Urząd Statystyczny przeprowadził badania wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w przedsiębiorstwach sektora niefinansowego i finansowego oraz w gospodarstwach domowych. Wyniki tych badań pokazały, że prawie we wszystkich dziedzinach życia społecznego i gospodarczego można zauważyć wzrost wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-telekomunikacyjnych.
Z roku na rok przybywa gospodarstw domowych wyposażonych w komputery, telefony komórkowe oraz posiadających dostęp do Internetu. W tej ostatniej grupie szybko rośnie udział gospodarstw domowych posiadających łącza szerokopasmowe, co sprzyja bardziej intensywnemu korzystaniu z globalnej sieci i różnorodnych usług świadczonych za pomocą Internetu, w tym na przykład handlu elektronicznego.
W kwietniu 2006 r. około 64 procent gospodarstw domowych wskazało na nieposiadanie dostępu do Internetu. Najpoważniejszym powodem był brak potrzeby korzystania z sieci, a następnym w kolejności - względy ekonomiczne (zbyt wysokie koszty sprzętu i dostępu).
W I kwartale 2006 r. udział osób w wieku 16-74 lat regularnie korzystających z komputerów wyniósł 43 procent, a z Internetu - 34 procent.
Najczęstszą przyczyną korzystania z Internetu (niezwiązaną z działalnością zawodową) było komunikowanie się poprzez e-mail, komunikatory internetowe, rozmowy telefoniczne przez Internet, branie udziału w czatach i forach dyskusyjnych. Z tego rodzaju wymiany informacji korzystało 34 procent osób w wieku 16-74 lat. Co czwarta osoba poszukiwała w Internecie informacji o towarach lub usługach, natomiast co szósta - pobierała z sieci gry, filmy, muzykę lub brała udział w grach internetowych, czytała lub pobierała czasopisma dostępne on-line.
Ponad 12 procent mieszkańców Polski dokonywało zakupów przez Internet. Udział ten w ciągu ostatnich dwóch lat wzrósł o 7 pkt proc. Łączna wartość towarów i usług zakupionych w sieci od maja 2005 r. do końca kwietnia 2006 r. przekroczyła 2,7 mld zł, a średnia wartość zamówienia przypadająca na jedną osobę dokonującą zakupów wyniosła około 750 zł.
Rozwijała się także sprzedaż internetowa i to zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym - 5 procent osób w Polsce sprzedawało za pomocą sieci. Co czternaste przedsiębiorstwo działające na rynku polskim korzystało z internetowych kanałów zbytu. Ta forma sprzedaży była najpopularniejsza wśród dużych firm, z których 12 procent handlowało w sieci.
Systematycznie rosły umiejętności informatyczne Polaków - 44 procent wszystkich mieszkańców kraju w wieku 16-74 lat potrafiło kopiować lub przenosić pliki, 30 procent umiało wysyłać e-maile z załącznikami, a prawie 25 procent posiadało umiejętności potrzebne do korzystania z arkusza kalkulacyjnego. Na podobnym poziomie jak w latach 2004-2005 utrzymywał się odsetek użytkowników z zaawansowanymi umiejętnościami informatycznymi. W kwietniu 2006 r. wśród badanych osób - 8 procent potrafiło utworzyć stronę internetową, a 5 procent - napisać program komputerowy w specjalistycznym języku programowania.
Korzystanie z technologii informatycznych i zasobów światowej sieci komputerowej było znacznie zróżnicowane, zarówno wśród przedsiębiorstw, jak i gospodarstw domowych i mieszkających w nich osób.
Największe różnice związane były z wysokością dochodów przypadających na gospodarstwo domowe, wiekiem i poziomem wykształcenia osób oraz miejscem zamieszkania. Większość osób z gospodarstw o najwyższych dochodach, uczniów i studentów oraz osób w wieku 16-34 lata z wyższym wykształceniem mieszkających w dużych miastach miało dostęp do nowoczesnych technologii informacyjnych. Największy odsetek użytkowników komputera i Internetu zaobserwowano wśród uczniów i studentów, gdzie wyniósł on odpowiednio 99 i 97 procent, przy czym około 90 procent osób w tej grupie regularnie z nich korzystało.
W niewystarczającym stopniu natomiast miały do nich dostęp osoby z najuboższych gospodarstw domowych, po 55 roku życia, emeryci lub renciści albo bezrobotni, mieszkający na wsi. Jednak i tu odnotowano istotny postęp. W ciągu trzech ostatnich lat odsetek mieszkańców wsi regularnie korzystających z globalnej sieci podwoił się z 11 proc. w II kwartale 2004 r. do 22 procent w I kwartale 2006 r. Systematycznie rośnie też zainteresowanie internetem wśród osób po 60 roku życia.