Strona głównaInternetReklamy nas nudzą albo irytują

Reklamy nas nudzą albo irytują

W ciągu ostatniej dekady nasiliło się zjawisko zmieniania kanałów telewizyjnych w trakcie trwania bloku reklamowego - wynika z badania zrealizowanego przez Ipsos. W ostatnich latach trend ten ustabilizował się i utrzymuje na podobnym poziomie.
Według badania Ipsos 43 procent Polaków w wieku 15 lat i więcej przyznaje, że gdy tylko w telewizji pojawia się blok reklamowy, zazwyczaj sprawdza, co jest w tym czasie emitowane na innych kanałach (jest to zachowanie określane z jęz. ang. terminem "zapping").

Odsetek osób deklarujących zmienianie kanału podczas trwania bloku reklamowego wzrósł na przestrzeni ostatnich 14 lat o 26 procent, jednak w ciągu ostatnich 6 lat nie ulega znaczącym zmianom i pozostaje na podobnym poziomie. Częściej w trakcie reklam kanały zmieniają mężczyźni (51 procent), wśród kobiet odsetek ten wynosi 36 procent, wśród osób pracujących zawodowo 49 proc. , uczniów i studentów 52 procent oraz wśród młodych ludzi od 15 do 29 lat na poziomie blisko 50 procent. Wyraźnie widać, iż osoby powyżej 50 roku życia znacznie rzadziej (31 procent) zmieniają kanały telewizyjne w trakcie bloku reklamowego. Procenty nie sumują się do stu, gdyż nie uwzględniono odpowiedzi "robię coś innego" oraz braków danych.

Jednym z powodów występowania zjawiska zappingu w Polsce jest reakcja na ogólny poziom reklam emitowanych w polskiej telewizji, odbieranych przez Polaków jako wywołujące znudzenie (53 procent) bądź irytację (30 procent), a tylko w niewielkim stopniu zainteresowanie (3 proc.). Warto zauważyć, iż odsetek osób znudzonych reklamą wzrósł w stosunku do roku ubiegłego o 13 procent. O znudzeniu oglądaniem reklam mówią częściej nastolatki od 15 do 19 lat, uczniowie i studenci, o irytacji częściej mężczyźni, Polacy powyżej 40 roku życia oraz osoby z wyższym wykształceniem (34 procent).

- Można odnieść wrażenie, że Polacy surowo i bezwzględnie obchodzą się z emitowanymi reklamami: 16 procent badanych na dźwięk reklamy wychodzi z pokoju, a 43 procent sprawdza, co w tym czasie jest emitowane na innych kanałach. Ponad połowa badanych deklaruje znudzenie, a blisko 1/3 irytację w czasie nadawania reklam.Widać więc, że powinny być bardziej kreatywne. Dobre i pomysłowe reklamy lub kampanie reklamowe widzowie oglądają z dużym zainteresowaniem nierzadko się w nie angażując. To już jednak wyzwanie dla agencji reklamowych - jak robić ciekawe reklamy, przykuwające uwagę, z jednoczesnym budowaniem wizerunku marki i relacji konsumenta z marką - komentuje Michał Kot, kierownik Zespołu Badań Ilościowych w Ipsos.

Badanie przeprowadzono między 8 a 15 października 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1007 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,2% na poziomie ufności 0,95.

Tagi: reklama

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • Hospicja.pl
  • Kobiety.net.pl
  • Oferty pracy