Strona głównaInternetSeniorzy do konsoli! Cyberrzeczywistość wzmacnia funkcje poznawcze

Seniorzy do konsoli! Cyberrzeczywistość wzmacnia funkcje poznawcze

Wirtualna rzeczywistość związana z wysiłkiem fizycznym, czyli tzw. "exergames", może przynieść większe korzyści jeśli chodzi o wzmocnienie funkcji poznawczych u osób starszych niż tradycyjne ćwiczenia fizyczne, wynika z nowego badania opublikowanego w lutowym numerze American Journal of Preventive Medicine.
Seniorzy do konsoli! Cyberrzeczywistość wzmacnia funkcje poznawcze Exergaming to słowo powstałe z połączenia słów exercise i gaming, oznaczających odpowiednio ćwiczenia fizyczne i granie. Istotą exergames jest więc interaktywność skłaniająca gracza do ruchu. Choć "wynalazek" jest został przede wszystkim entuzjastycznie przyjętych przez ludzi młodych, powinni zainteresować się nim starsi, mówią uczeni.

Jak wynika z badań naukowców z Union Collegew Schenectady, exergaming wykonywany dwa do trzech razy w tygodniu przez 3 miesiące, przyniósł większe korzyści w zakresie funkcji poznawczych, a nawet dodatkową ochronę przed łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, niż podobna ilość tradycyjnych ćwiczeń.

Badania wykazują, że ćwiczenia fizyczne mogą zapobiegać lub opóźniać demencję i poprawiać funkcje poznawcze, których osłabienie jest normalnym elementem procesu starzenia się. Mimo że wiedza ta jest powszechna, trudno nakłonić ludzi do regularnych ćwiczeń. Exergames mają potencjał zmiany tego status quo - są postrzegane jako przyjemniejsze, bardziej atrakcyjne i silniej motywujące niż standardowa aktywność fizyczna.

W testach wzięło udział 101 uczestników w wieku 58-99 lat. Wszyscy uczestnicy otrzymali rowery stacjonarne, z których część została wyposażona w ekrany oferujące ćwiczącym jadącym wirtualne wycieczki i wyścigi z avatarem "Ghost Rider", a wszystko to w technice 3D. Najpierw po miesiącu, a następnie po trzech miesiącach ćwiczeń dokonano ocenę funkcji wykonawczych, takich jak planowanie, pamięć, skupienie uwagi i rozwiązywania problemów.

Okazało się, że osoby, które miały do dyspozycji ćwiczenia w wirtualnej rzeczywistości, po pierwsze chętniej ćwiczyły, po drugie wykazywały znacznie lepsze funkcje wykonawcze niż ci, którzy jeździli na tradycyjnym rowerze stacjonarnym. Zanotowano u nich o 23% intensywniejszą redukcję rozwoju łagodnych zaburzeń poznawczych w porównaniu do osób jeżdżących na standardowych rowerkach.

Zobacz także

 

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Komentarze

  • 00:17:26, 17-01-2013 ~gość: 83.27.96.xxx

    kto sponsorowal te badania ?
  • 10:43:57, 18-01-2013 Bogda501

    Niejednemu seniorowi -konsola nieobca. Mamy tu nawet taki wątek.
    http://www.klub.senior.pl/gry/t-gry-...lach-8630.html
    Sama gram od kilku lat i (nie chcę się chwalić), ale jestem podwójnym graczem platynowym.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Pola Nadziei
  • Uniwersytety Trzeciego Wieku
  • eGospodarka.pl
  • EWST.pl
  • Oferty pracy