20-01-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Wirtualna rzeczywistość związana z wysiłkiem fizycznym, czyli tzw. "exergames", może przynieść większe korzyści jeśli chodzi o wzmocnienie funkcji poznawczych u osób starszych niż tradycyjne ćwiczenia fizyczne, wynika z nowego badania opublikowanego w lutowym numerze American Journal of Preventive Medicine.
Exergaming to słowo powstałe z połączenia słów exercise i gaming, oznaczających odpowiednio ćwiczenia fizyczne i granie. Istotą exergames jest więc interaktywność skłaniająca gracza do ruchu. Choć "wynalazek" jest został przede wszystkim entuzjastycznie przyjętych przez ludzi młodych, powinni zainteresować się nim starsi, mówią uczeni.
Jak wynika z badań naukowców z Union Collegew Schenectady, exergaming wykonywany dwa do trzech razy w tygodniu przez 3 miesiące, przyniósł większe korzyści w zakresie funkcji poznawczych, a nawet dodatkową ochronę przed łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, niż podobna ilość tradycyjnych ćwiczeń.
Badania wykazują, że ćwiczenia fizyczne mogą zapobiegać lub opóźniać demencję i poprawiać funkcje poznawcze, których osłabienie jest normalnym elementem procesu starzenia się. Mimo że wiedza ta jest powszechna, trudno nakłonić ludzi do regularnych ćwiczeń. Exergames mają potencjał zmiany tego status quo - są postrzegane jako przyjemniejsze, bardziej atrakcyjne i silniej motywujące niż standardowa aktywność fizyczna.
W testach wzięło udział 101 uczestników w wieku 58-99 lat. Wszyscy uczestnicy otrzymali rowery stacjonarne, z których część została wyposażona w ekrany oferujące ćwiczącym jadącym wirtualne wycieczki i wyścigi z avatarem "Ghost Rider", a wszystko to w technice 3D. Najpierw po miesiącu, a następnie po trzech miesiącach ćwiczeń dokonano ocenę funkcji wykonawczych, takich jak planowanie, pamięć, skupienie uwagi i rozwiązywania problemów.
Okazało się, że osoby, które miały do dyspozycji ćwiczenia w wirtualnej rzeczywistości, po pierwsze chętniej ćwiczyły, po drugie wykazywały znacznie lepsze funkcje wykonawcze niż ci, którzy jeździli na tradycyjnym rowerze stacjonarnym. Zanotowano u nich o 23% intensywniejszą redukcję rozwoju łagodnych zaburzeń poznawczych w porównaniu do osób jeżdżących na standardowych rowerkach.