12-02-2008
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
W obchodzony od czterech lat Dzień Bezpiecznego Internetu (12 lutego) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, o czym należy pamiętać podpisując umowę z operatorem internetowym.
Według danych GUS stale wzrasta liczba gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu – w 2007 roku było ich ponad 40 proc. Niestety, stale przybywa także skarg na dostawców Internetu, dotyczące najczęściej zbyt częstych przerw w świadczeniu usług.
Według UOKiK dostawcy Internetu najczęściej naruszają prawo poprzez ograniczanie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie umowy i problemy z reklamacją usługi. W umowach o dostawę Internetu przedsiębiorcy często ograniczają swoją finansową odpowiedzialność np. do wysokości 1/30 opłaty abonamentowej za każdy dzień, w którym przerwa w świadczeniu usług trwała dłużej niż 12 godzin, a dodatkowo odpowiedzialność operatora nie może przekroczyć wartości dwumiesięcznej opłaty abonamentowej. Prezes UOKiK kwestionuje także postanowienia, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo do ograniczenia świadczenia usługi ze względów technicznych, ekonomicznych lub prawnych. Zdaniem Urzędu może to spowodować sytuację, w której konsument nie będzie miał dostępu do Internetu, ale będzie musiał za niego płacić – i to w pełnej wysokości.
UOKiK przypomina, aby przy podpisywaniu umowy uważnie zapoznawać się z treścią dokumentów, dokładnie czytać regulaminy i załączniki, sprawdzać, czy dostawca nie umieścił w umowie klauzul, które mogą okazać się dla nas niekorzystne.
Pamiętajmy także, że w razie problemów z dostawcami Internetu możemy liczyć na bezpłatną pomoc powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów.