12-09-2009
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Ericsson Consumer Lab opublikował wyniki badań dotyczących rynku telefonii. Osoby po pięćdziesiątce okazały się być najznaczniej rosnącą grupą klientów korzystających z telefonów komórkowych. 54% badanych po 50. roku życia używa komórek. W tej wzrost w stosunku do danych z 2006 roku wyniósł 30%.
Badanie wykazało m.in. że Polacy, także dojrzali, przekonują się coraz bardziej zarówno do telefonii komórkowej jak i usług mobilnego szerokopasmowego Internetu. Najdynamiczniej rosnącą grupą użytkowników telefonii mobilnej są osoby powyżej 50 roku życia, korzystające głównie z podstawowych funkcji telefonu. Jest to o tyle zaskakujące, że podczas podobnego badania przeprowadzonego w Polsce przez Consumer Lab w 2006 roku grupa ta deklarowała nikłe zainteresowanie komunikacją mobilną.
Autorzy badania ustalili, że Polacy coraz dłużej rozmawiają przez telefon komórkowy. Statystyczny Polak spędza w ten sposób prawie pół godziny dziennie dzwoniąc głównie w sprawach prywatnych.
Badanie wykazało też, że prawdziwą furorę nad Wisłą zrobiły elektroniczne usługi bankowe. W 2006 roku tylko 14% ankietowanych deklarowało, że wykonuje Internecie co najmniej jedną operację finansową tygodniowo. Tegoroczne badania wskazują, że z bankowych transakcji wykonywanych online korzysta już 41% Polaków tygodniowo.
Polacy bardzo lubią przeglądać Internet w celach prywatnych, przyznało się do tego 86% ankietowanych. To o 8% więcej niż wynosi ustalona przez Consumer Lab średnia światowa. Polacy szczególnie preferują komunikację za pośrednictwem komunikatorów i czatów, robi to prawie 62% ankietowanych.
W związku ze zwiększonym udziałem w rynku osób dojrzałych i starszych, pojawił się aparaty skonstruowane specjalnie z myślą o nich. Producenci zaoferowali myPhone 1050 simply oraz Big Button MM500BB (proste w obsłudze telefony z dużymi przyciskami i czytelnym wyświetlaczem).
Badania odbyły się w okresie marzec - maj 2009 roku. Przeprowadzono 1500 wywiadów, które objęły osoby między 15-69 rokiem życia. Źródłem danych są ankiety bezpośrednie i internetowe w rozkładzie po 50%. Badania są reprezentatywne dla 28 mln Polaków.