27-06-2011
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Producenci telefonów komórkowych prześcigają się w ofertach aparatów dedykowanych osobom starszym. Ale czy takie technologiczne nowinki rzeczywiście spełniają oczekiwania tej grupy konsumentów? Postanowiliśmy zapytać o to samych zainteresowanych.
Telefony komórkowe dla seniorów muszą być funkcjonalne i proste w obsłudze, a przy tym solidnie wykonane i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Aby sprawdzić czy tego typu telefony rzeczywiście spełniają oczekiwania osób starszych, zdecydowaliśmy się przeprowadzić nietypowy test naszych aparatów. O opinię zapytaliśmy członków Klubu Aktywnego Seniora, działającego przy wrocławskim Stowarzyszeniu Promocji Sportu „FAN".
Przede wszystkim funkcjonalność Na ten aspekt wielokrotnie zwracali uwagę nasi testerzy. Wraz z upływem lat zmysły są przecież coraz bardziej zawodne. Obniżona sprawność fizyczna i problemy z koordynacją ruchów zmuszają do poszukiwania takich urządzeń, których obsługa będzie prosta i intuicyjna.
- Duże, wypukłe klawisze zdecydowanie ułatwiają korzystanie z telefonu. Gdybym jednak potrzebowała pisać dużą ilość wiadomości SMS, przydałby się nieco większy ekran - przekonuje Barbara Szwec, która miała okazję testować jeden z modeli dla seniorów.
Ważna okazała się także intuicyjna nawigacja po menu telefonu. Dzięki zastosowaniu dużej, czytelnej czcionki, a także wyrazistych ikon, obsługa najważniejszych funkcji telefonu jest dużo łatwiejsza i bardziej przyjazna.
Seniorzy doceniają również praktyczne funkcje dodatkowe, które łatwo jest obsługiwać.
- Szczególnie przypadła mi do gustu latarka, którą można włączyć przełącznikiem na obudowie. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne, kiedy w ciemności nie możemy trafić kluczem do zamka w drzwiach lub mamy kłopoty z odczytaniem rozkładu jazdy komunikacji miejskiej - podkreśla kolejny testujący - Marek Kucfir.
Okazuje się, że wygląd telefonów miał dla seniorów znaczenie drugorzędne. Najważniejsze aspekty to solidność wykonania, poręczność, a także masa telefonu.
Cena i swoboda Niewątpliwą zaletą telefonów są dla seniorów niskie koszty ich zakupu i brak konieczności wiązania się długoterminową umową. Dlatego wybierają oni oferty na kartę i raczej tańsze aparaty. Seniorzy zazwyczaj inicjują bardzo mało rozmów telefonicznych, a wiadomości SMS piszą sporadycznie. Telefon potrzebują więc głównie do odbierania rozmów.
- Osoby starsze coraz chętniej korzystają z nowoczesnych technologii. Spora w tym zasługa producentów tego typu urządzeń, którzy starają się dostarczać im takie rozwiązania, które spełniałyby oczekiwania tej grupy. W Klubie Aktywnego Seniora staramy się przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu osób starszych, dlatego w pełni popieramy wszelkie inicjatywy, których celem jest poprawa jakości życia seniorów. Wierzymy, że telefony dedykowane tej grupie społecznej dobrze spełniają tą funkcję - podkreśla Marcin Spitalniak, prezes Klubu Aktywnego Seniora działającego przy wrocławskim Stowarzyszeniu Promocji Sportu „FAN".
Katalog Konsumencki: zobacz i oceń