26-11-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
E-commerce poza PolskąPolska biorąc pod uwagę rosnące zaufanie do branży e-commerce ma szansę na dynamiczny rozwój w tym segmencie. Wystarczy spojrzeć na rynek światowy, gdzie branża w 2011 r. zanotowała wzrost o 18,2% do ponad 200 miliardów euro z około 170 miliardów w 2010 roku . Przykładem dla Polski może być np. Wielka Brytania, jeden z największych i najbardziej dojrzałych rynków branży internetowej, która pomimo kryzysu ekonomicznego osiąga dobre wyniki. Według rankingu TOP 400 Europe przygotowanego przez magazyn Internet Retailer w 2011 roku sprzedaż internetowa w Wielkiej Brytanii wzrosła o prawie 14% do około 60 miliardów euro r/r. Dla porównania w Polsce wzrost wyniósł prawie 34%, a sprzedaż osiągnęła ponad 4,5 miliarda euro. To pokazuje, jak długą drogę Polska ma jeszcze do przebycia i jak dużą szansę na rozwój ma rynek e-commerce.
Kto kupuje w sieci?Analiza rynku e-commerce stworzyła także obraz polskiego klienta e-commerce. Najczęściej ze sklepów internetowych korzystają mężczyźni (56%)
w wieku do 25 lat (58%). Osób w wieku od 26 do 35 lat kupujących w sieci jest ponad dwa razy mniej (26%). Zakupy w internecie najrzadziej robią osoby w wieku od 36-45 lat (12%) oraz powyżej 46 lat (5%).
Kupujący online mają najczęściej wykształcenie średnie (55%) i wyższe (28%). Tych drugich wśród osób nie korzystających ze sklepów internetowych jest najmniej (16%). Internetowi klienci najczęściej mieszkają w dużych (21%) i wielkich miastach (19%). Najwięcej osób niekupujących online jest na wsi (23%). Najbardziej internetowymi województwami są Mazowsze (16%) i Śląsk (13,7%). Co ciekawe są to także województwa, w których jest najwięcej osób niechętnych do dokonywania zakupów w sieci.
Zakupy online robią najczęściej osoby z gospodarstw 3 i 4-ro osobowych (odpowiednio 27% i 32%) ze średnim dochodem około 1200 zł na osobę.
Interesujący jest fakt, że pomimo różnic w podejściu do zakupów zarówno klienci internetowi, jak i nieinternetowi korzystają z sieci codziennie (96% i 91%) za pomocą komputerów przenośnych lub stacjonarnych. Kupujący online są jednak bardziej nowocześni i częściej łączą się z internetem za pomocą telefonu komórkowego (58%) i tabletów (9%) niż klienci niekupujący w sieci (odpowiednio 33% i 4%).
Przyszłość e-commerceWśród osób, które obecnie nie dokonują ponad połowa deklaruje, że w przyszłości będzie je robić w ten sposób. Za pośrednictwem internetu chcą kupować telefony i akcesoria GSM (38%), książki, ubrania i buty (po 37%), muzykę, bilety i filmy (po 36%) oraz gry, sprzęt komputerowy i wycieczki oraz bilety lotnicze (35%). Jest to dowód na to, że branża internetowa zdobywa zaufanie wśród Polaków i wciąż będzie się dynamicznie rozwijać wraz
z rozbudową oferty sklepów internetowych.